Tech hvg.hu 2023. január. 20. 18:03

A NASA lát fantáziát a hajtóműben, mellyel 45 nap alatt lehetne elérni a Földről a Marsra

Jelenleg nagyjából hét hónapon át tart, hogy egy űrhajó a Földről eljusson a Marsig, mert a hajtóművek nem elég fejlettek a nagyobb sebesség eléréséhez. A megoldás azonban a csőben lehet.

Hogy mikor tudunk embert küldeni a Marsra, az egyelőre még nem tisztázott, ehhez ugyanis rengeteg mindenre volna szükség. Például arra, hogy a majdnem hét hónapon át tartó utazáshoz megfelelő mennyiségű felszerelést és élelmet kapjanak az űrhajósok, ami nem egy könnyen kivitelezhető feladat. Van azonban egy másik megközelítés, ami leegyszerűsítheti a dolgokat.

Ha sikerülne az utazást lerövidíteni, az nagyban megkönnyítené, hogy embert küldjünk a Marsra. Ehhez egy olyan hajtóműre volna szükség, amivel az eddigieknél jóval nagyobb sebesség érhető el, mindezt úgy, hogy nem kell hozzá végtelen mennyiségű üzemanyag. A NASA pedig most épp egy ilyen kifejlesztését támogatja.

Ryan Gosse, a Floridai Egyetem mérnöke egy NTP/NEP hajtóművet álmodott meg. A két rövidítés közül az első a nukleáris termikus meghajtást (nuclear thermal propulsion, NTP), míg a második a nukleáris elektromos meghajtást (nuclear electric propulsion, NEP) takarja. A mérnökök mindkettőn hosszú évek óta dolgoznak, mert az ilyen hajtómű drasztikusan lecsökkentené a Marsig tartó utazás idejét – írja az IFLScience.

NASA

Gosse egyelőre csak egy 12 500 dolláros támogatást nyert el, ez 4,5 millió forintot jelent. Ez természetesen nem elég ahhoz, hogy elkészítse az eszközt, arra viszont igen, hogy egy olyan koncepciót építsen, aminek fejlesztését érdemes lehet tovább finanszírozni.

A nukleáris termikus hajtás az üzemanyagot, például a folyékony hidrogént addig melegítené, amíg plazmává nem válik, amely aztán egy fúvókán keresztül távozik. Ezzel szemben a nukleáris elektromos hajtás a reaktor által termelt energiát használná fel egy ionhajtómű működtetésére.

Úgy néz ki, a marsi talajból rakétaalkatrészeket is lehetne nyomtatni

A marsi talajban lévő regolitot a titánium ötvözethez adva a korábbinál erősebb és könnyebb anyagot eredményez.

Gosse elképzelése az, hogy ezeket a technológiákat nem egymással versenyeztetve kell fejleszteni, hanem össze kell kombinálni. Összehasonlításként: míg egy hagyományos rakéta nagyjából 450 fajlagos impulzust (Isp) tud leadni másodpercenként, addig Gosse hajtóműve 1800–4000 Isp-vel működne.

Egy ilyen hajtómű feltalálása kulcsmomentum lenne nemcsak a Mars-küldetések, de minden más űrbéli küldetés számára is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.