A NASA eredetileg holdjáró roverekkel szállította volna az égitest felszínén az oxigént, ám ez nemcsak drága, de veszélyes terv is. Úgy tűnik, van rá egy egyszerűbb megoldás.
Az egyik legfontosabb kérdés a jövőbeni Hold-küldetésekkel kapcsolatban, hogy az űrhajósok hogyan jutnak majd oxigénhez. Ez nemcsak ahhoz kell, hogy életben tudjanak maradni, de az űrhajók üzemanyagaként is jó szolgálatot tehet.
A NASA eredetileg azt tervezte, hogy roverekkel szállítja majd az oxigént a Holdon, ám Peter Curreri, a Lunar Resources tudományos igazgatója szerint ez nem jó ötlet. Már csak azért sem, mert sokkal drágább módszer palackozni, cseppfolyósítva tárolni és szállítani, mintha más módon jutnának hozzá. A szakember ehelyett azt javasolja, hogy csővezetékeket építsen a szervezet a Hold déli sarkánál, ott, ahol az Artemis-küldetés is zajlik majd – írja az Interesting Engineering.
A tervezett vezeték a Lunar South Pole Oxygen Pipeline (LSPOP) nevet kapta, és ahhoz a területhez futna el, ahol a NASA jeget bányászna az égitest felszínén. Probléma lehet azonban, hogy ezt a területet szemelte ki magának Kína és Oroszország is, mivel a déli pólus alatt gazdag jég és egyéb erőforrásra bukkantak.
A jeget oxigénné és ivóvízzé alakítanák át, valamint a rakéták üzemanyagát is ebből nyernék ki.
Magyar építészek bemutatták az űrbázis tervét, melyet a Holdon lévő kőzetből lehet felépíteni
Egy különleges hálószerkezettel, a Holdon elérhető alapanyagokból létesülhet állandó bázis az égitesten a Paulinyi & Partners építésziroda tanulmánya szerint. A vállalat szakértői olyan építészeti megoldásokat javasolnak, amelyek alkalmazásával a jövőben valósággá válhat a most még csak a tudományos-fantasztikus filmekből ismert űrkolóniák létrehozása.
A csővezeték a Holdon élő telepesek számára is folyamatos ellátást biztosítana, a rovereken történő szállítással ellentétben soha nem akadhatna meg. Emellett drasztikusan csökkentené a költségeket, amiket a szállítás jelentene.
A tervek szerint többféle vezetéket is tesztelnek majd. Ehhez egy nagyjából 5 km hosszúságú prototípust kell építeni. Ha végül zöld utat kap a projekt, a vezetéket a Holdon fogják legyártani, és ott is szerelik majd össze.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.