Felemészti az infláció a magyar kkv-k marketingkiadásait, azok a kevesek nyerhetnek nagyot, akik most növelik üzletszerzési kiadásaikat. A Facebook népszerűségben és hatékonyságban is veretlen, de a TikTok hamarosan megkerülhetetlen lesz – derült ki a Marketing Commando friss kutatásából.
A kkv-marketingeszközök népszerűségi listáját idén is a Facebook vezeti, melyet a válaszadók 84 százaléka használt. Második a honlap, a harmadik az Instagram. Előbbit a megkérdezett kkv-k 69, utóbbit 56 százaléka használja. A Google egy helyet javítva a negyedik, míg az ajánlás 13 százalékpontot gyengülve az ötödik helyre csúszott.
- Honlap
- Google (↑+1)
- Ajánlás (↓–1)
- Hírlevél
- SEO
- Ajánlat készítése (↑+1)
- Blog (↓–1)
- YouTube
A legdinamikusabban növekvő kkv-marketingeszköz tavaly is a TikTok volt, öt helyet javítva a korábbi helyezésén, a 13. helyre érkezve. Jól érzékelteti a növekedés ütemét, hogy míg 2019-ben a kkv-k 1 százaléka használta a platformot, ma már 22 százalék van jelen a videómegosztón.
A TikTok térnyerése nem meglepő, véli Wolf Gábor kisvállalatimarketing-szakértő, hiszen hazai felhasználóinak száma is egyre bővül, mára becslések szerint eléri a 2 milliót. Ha ilyen ütemben folytatódik a platform erősödése, már idén bekerülhet a top 10 eszköz közé, megelőzve népszerűségben a YouTube-ot.
Rámértek a magyar vállalkozásokra: egy helyben topognak, de most végre történhet valami változás
A Digiméter idén is megvizsgálta a hazai kis- és középvállalkozások digitalizáltságát. A harmadik éve végzett kutatás historikus adatai alapján kijelenthető, hogy a digitális versenyképesség terén a pozitív és a negatív hatások kioltják egymást. A hazai cégek a koronavírus okozta kényszerdigitalizáció eredményeit megtartották, de nem fejlődtek tovább. A kutatók szerint várható ugyanakkor, hogy a 2022.
A pandémia következményeként felgyorsult digitalizáció hatása a teljes toplistán érezhető: nőtt az online eszközök hatékonysága, jellemzően az offline eszközök rovására. A leghatékonyabbnak értékelt eszköz idén is a Facebook, amit a személyes ajánlás követ. Javított pozícióján a webshop, megelőzve a networkinget és a honlapot. Tizennégy helyet pattant vissza a partnertalálkozó, ami így újra bekerült a top 10 eszköz közé.
- Ajánlás
- Webshop (↑+2)
- Honlap
- Networking (↓–2)
- Hírlevél
- Hideghívás
- Ajánlat készítése (↑+5)
- Partnertalálkozó (↑+14)
A Marketing Commando elemzése szerint az idei év talán legnagyobb meglepetése, hogy a TikTok már hatékonyabbra értékelt, mint az Instagram: a TikTok tíz helyet előreugorva a 15., megelőzve az Instagramot, ami a 16. hatékonyság szerint.
Eredményesen, de rossz hangulatban használják a magyar cégek a Facebookot
Egyre több cég érzi azt, hogy ideje jobban elszakadni a Facebooktól.
Elinflálódik a kkv-k marketingköltése
Tavaly az átlagos marketingköltés 6,8 millió forint volt, 37 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez azonban nem azt jelenti, hogy több hirdetést, szolgáltatást kaptak: az emelkedő hirdetési költségek miatt ugyanakkora eredményért egyre többet kellett fizetni.
A vizsgált kis- és közepes vállalkozások 18 százaléka a marketingkiadások karcsúsításával válaszolt az előző év nehézségeire, további 45 százalék marketingköltése stagnált, így a növekedés csak egy kis számú szereplőhöz köthető.
Sokakat megkopasztanak a kamukattintások, pedig 98%-uk kiszűrhető lenne
Abban, hogy ma már a legkisebb cégek is hirdetnek a neten, a kiberbűnözők és a piaci versenytársak is meglátták a lehetőséget. A digitális hirdetésekre építő cégek pedig szerte a világon küzdenek a marketingbüdzséket leapasztó hamis kattintási kampányok ellen. Hogyan védekezhetnek a magyar vállalkozások a visszaélésekkel szemben és melyek a legnélkülözhetetlenebb marketingtechnológiai megoldások napjainkban?
A Marketing Commando elemzése szerint figyelembe véve az infláció mértékét és az emelkedő hirdetési költségeket, a stagnáló marketing-költségvetés jó része elinflálódott, ezért valójában csökkenést jelent. Így összességében a kkv-k csaknem kétharmadának (64%) csökkent reálértékben a marketingköltése. Csupán a vizsgált kkv-k 31 százaléka növelte infláció feletti mértékben a marketingköltését.
A közlemény idézi Wolf Gábor kkv-marketing-szakértőt, aki szerint ez óriási veszély: az előző válságok tapasztalatából tudható, hogy a gazdasági nehézségekre válaszul csökkentett marketingaktivitás hanyatláshoz vezet. Azok a cégek kerültek ki sikeresen a válságokból, amelyek növelték a marketingaktivitásukat.
Ezt támasztják alá a kutatás eredményei is: bizonyíthatóan erős kapcsolat van a marketingköltés és a bevétel növekedése között. Ez azt jelenti, hogy a marketingköltést növelő cégek közül jelentősen többnek és jobban nőtt a bevétele 2022-ben, mint a marketinget csökkentő cégeknek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.