A svájci kutatók 2022-ben hónapokon át kísérleteztek a Säntis-hegy tetején, hogy teszteljék a lézeres villámhárító rendszerüket.
A tudósoknak most először sikerült lézerrel irányítaniuk a villámlást – derült ki a Nature Photonics című tudományos lap hasábjain közzétett tanulmányból. A kísérletet a svájci hegyekben, heves viharok idején végezték el. A szakemberek szerint mindez megnyitja az utat a lézeres villámhárító-rendszerek kiépítése felé, amit a repülőgépeken, kilövőállásokon vagy a magas épületeknél lehetne alkalmazni.
Aurélien Houard fizikus, a tanulmány egyik szerzője szerint a jelenlegi villámvédelmi rendszerek csupán néhány tíz méteren képesek kivédeni a villámcsapásokat, ám az új megoldásnak köszönhetően ez a hatótávolság néhány száz méterrel tolható ki.
A The Guardian beszámolója szerint évente nagyjából egymilliárd villámcsapás történik a Földön. Ezek olyan erős töltéssel rendelkeznek, hogy akár a 30 ezer Celsius-fokot is elérhetik, ami ötször melegebb, mint a Nap felszíne. A villámcsapások évente több tízmilliárd dolláros kárt okoznak.
Soha ne zuhanyozzon vihar közben - egy fizikus elmagyarázza, miért
A legtöbb ember tisztában van azokkal a szabályokkal, amiket nem szerencsés villámlás idején csinálni. Sokan nem tudják azonban, hogy attól, mert fedett helyen vannak, még ugyanúgy érheti őket baleset.
A svájci kutatók a Säntis-hegyre vitték fel a nagyteljesítményű lézert, amit egy 124 méter magas adótorony közelébe telepítettek. A számítások szerint ebbe évente nagyjából 100 alkalommal csap bele a villám. A szakemberek 2022 júliusa és szeptembere között a viharok során gyors lézerimpulzusokat lőttek ki a viharfelhőkbe, összesen több mint hat órán át.
A műszerek adatai alapján négy, felfelé tartó villámkisülést sikerült irányítani. Az egyetlen villámcsapásra július 21-én került sor, amiről később kiderült, hogy a lézer 50 méteren át vezette a villámot.
Felfelé irányuló villámcsapást vettek videóra, gigantikus töltésű volt
Míg a legtöbb villám nagyjából öt coulomb elektromos töltést hordoz, egy 2018-ban megfigyelt hatvanszor ennyit, 300 coulombot juttatott az ionoszférába.
Mivel a lézer annyira erős, hogy veszélyt jelenthet a pilóták látására, a kísérletek idejére lezárták a légteret.
A szakemberek megjegyzik, hogy a lézerrendszer költsége igen magas, ugyanakkor jóval hatékonyabb lehet, mint az eddigi megoldások, ami pedig dollármilliókat segíthet spórolni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.