A NASA tervei szerint az X-59 kódjelű repülőgép úgy fogja majd átlépni a hangsebességet, hogy az nem jár hangrobbanással.
Hosszú évek óta fejlesztgeti, és már legalább öt éve teszteli a NASA és a Lockheed Martin az X-59 kódjelű repülőgépet, amit az új Concorde-ként emlegetnek. Nem véletlenül, a járművet ugyanis azért építik, hogy az évtized végére ismét elérhetővé tegyék a szuperszonikus gépek alkalmazását a polgári légi közlekedésben.
A jelek szerint a munkálatok jól haladnak, a NASA ugyanis arra készül, hogy átlépje a hangsebességet a repülőgéppel. Ha ez sikerül, az történelmi lépés lehet.
A gép igazi különlegessége, hogy a NASA szerint úgy tudja átlépni a hangsebességet, hogy az nem jár hangrobbanással. Ez azért fontos, mert épp emiatt tiltották be 1973-ban a szuperszonikus repülést a szárazföld felett.
Az X-59-est a tervek szerint több település felett is elnavigálják majd, hogy kiderüljön, hogyan reagálnak a hangrobbanásnál jóval halkabb zörejre a lakosok. A légügyi hatóságokat ezek alapján tájékoztatják majd, ami végeredményként a szabály módosítását hozhatja el.
A NASA emlékeztet, legelőször a szervezet elődjének, a NACA-nak sikerült elérnie a hangsebességet. A Bell X-1 1947. október 14-én lépte át a hangsebességet, amiről korábban úgy gondolták, hogy lehetetlen.
Hogy pontosan mikor kerülhet sor a tesztre, egyelőre nem tudni, a NASA viszont azt írja, leghamarabb 2023 elején repülhet először az X-59-es.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.