A Melbourne-i Egyetem kutatói egy olyan eljárást fejlesztettek ki, amivel az eddiginél kétszer erősebb, gumiabroncsot tartalmazó betont lehet készíteni.
Az emberiség számára komoly kihívást jelent, hogy mit kezdjen azzal a rengeteg elhasználódott gumiabronccsal, amik az autók kerekeiről kerülnek le. A szakemberek szerint 2030-ra az ilyen abroncsok száma évi 1,2 milliárdra nőhet, ezért valamit sürgősen ki kell találni a felhasználásukra. Erre kínálhat egy megoldást az ausztrál Melbourne-i Egyetem egy friss kutatási anyaga.
A Resources, Conservation & Recycling folyóiratban megjelent publikáció szerint jó irány lehet, ha a használt abroncs darabjait a beton alkotóelemeként használjuk fel. Korábban már volt kísérlet arra, hogy a kavics és zúzott kő helyett gumi kerüljön a betonba, ám a végtermék nem bizonyult elég erősnek. A probléma a sűrűséggel volt: a gumidarabok nem keveredtek el eléggé jól a betonban, ráadásul az abroncs víztaszító is. Emiatt nem tapad meg rendesen a masszában, sőt, apró légbuborékokat hoz létre maga körül, így az anyag nem lesz elég erős. Mohammad Momeen Ul Islam, az egyetem doktorandusz hallgatója azonban úgy véli, lehetséges olyan könnyűbetont létrehozni, amelynél a durva adalékanyag 100 százalékát az abroncs adja.
A megoldást az új öntőformák jelentik, amelyek belepréselik a betonba a gumidarabokat.
New Type Of Concrete Uses Old Tires To Beat Environmental Scourge
Concrete. It doesn't sound like a dynamic area of exciting research, does it? Yet it's seen multiple breakthroughs in recent years: from self-healing concrete using enzymes from human blood, to "living" concrete made from sand and bacteria, to millennia-old concrete that may help save the planet, the science behind the most widely used substance on the planet is constantly evolving to meet today's challenges.
Az új technika két nagy előnye, hogy sokkal olcsóbb a hagyományos megoldásnál – a beton akár 80 százaléka lehet abroncs –, ráadásul az újrahasznosítás miatt környezetbarát is a módszer. Ez utóbbi nemcsak azt jelenti, hogy kevesebb lesz a kidobott gumiabroncs, hanem azt is, hogy kevésbé terheli a környezetet az alapanyagok kibányászása.
Az IFLSceience beszámolója szerint a csapat most azon dolgozik, hogy a betont még erősebbé tegye – bár így is kétszer erősebb az eddigi gumis betonhoz képest –, így az eljárás egyelőre nem áll készen az ipari bevezetésre.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.