Tech hvg.hu 2022. augusztus. 02. 12:03

Önnek is azt mondták a szülei, hogy „az étel nem játék”? De mi van akkor, ha adják mellé?

Találtak egy egyszerű módot a gyorséttermi menük esetében az ételpazarlás és a gyerekkori elhízás megelőzésére. Kérdés persze, mit szól az ötlethez a KFC, a McDonald’s vagy a Burger King.

Szülőként sokan szembesülnek azzal, hogy a gyerek csak azért akar mekis kaját enni, mert játékot kap mellé (egyébként ez nem csupán a McDonald’s-ra igaz. Ártatlan dolognak tűnhet e marketingfogás, azonban súlyos következményei lehetnek. Nem véletlen, hogy egyre többször kerül támadások kereszttüzébe ez a gyakorlat. Az indok – írja a ZME Science – egyszerű: a játékok arra ösztönzik a gyerekeket, hogy a kelleténél több (egészségtelen) ételt vásároljanak (kérjenek a szüleiktől).

Az ausztráliai Edith Cowan Egyetemen végzett kutatás is kimutatta, hogy ezek a termékek jelentősen hozzájárulnak a gyermekkori elhízás növekedéséhez. A gyerekek nagy mennyiségű egészségtelen ételt fogyasztanak, mert az étkezéshez tartozó prémium játékokat akarják. Egy 21 anyát bevonó esettanulmány azt mutatja, hogy a szülők azzal vádolják a gyorséttermi cégeket, hogy a játékokon keresztül igyekeznek erős kapcsolatot kialakítani a gyerekekkel, így vonzzák őket a vállalkozásukba. Azonban bármennyire is szeretjük ezeket az éttermeket hibáztatni, a szülők is ludasak. Végső soron ők azok, akik úgy döntenek, hogy elmennek ezekre a helyekre a gyerekeikkel, és egészségtelen termékeket vásárolnak.

A gyorséttermi játékok népszerűsége a McDonald’s-ot a világ egyik legnagyobb játékkereskedőjévé tette. A gyorséttermek kedvező áron kínálják a játékokat, mert azok tényleges költségét visszaszedik az ételekben. A játékok miatt az emberek többet vásárolnak, mint amennyit meg tudnak enni, így végül kidobják az ételt vagy híznak. A játékok kiiktatása csak a probléma egy kis részét oldja meg, de mégis megéri megpróbálni.

És már vannak is ilyen próbálkozások. Pér évvel ezelőtt egy brit kampányban több mint 500 ezer aláírás gyűlt össze, és a Burger King, valamint a McDonald’s úgy döntött, hogy kihagyják a játékokat az Egyesült Királyság étlapjáról, még ha ettől a gyerekek nem is voltak túlságosan feldobva.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.