Tavaly tovább csökkent az elküldött SMS-ek száma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérése alapján.
Az elmúlt években folyamatosan csökkent az elküldött SMS-ek mennyisége – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felméréséből. Míg 2013-ban 1 milliárd 164 millió SMS-t küldtek el a mobilozók, addig 2021-re ez a szám 714 millióra apadt.
Az NMHH összesítéséből kiderül, hogy 2013 óta csupán két olyan év volt, amikor ismét növekedésnek indult az elküldött SMS-ek száma: míg 2016-ban 968 millió alkalommal nyomtak rá a küldés gomra az emberek, addig
- 2017-ben 995 milliószor,
- 2018-ban pedig 1 milliárd 26 milliószor.
Az elmúlt három évben azonban folyamatos csökkenés tapasztalható, és ezen a koronavírus-járvány okozta karanténhelyzet sem javított. Ennek köszönhetően a 2021-es 714 millós eredmény már nagyjából 30 százalékos csökkenést jelent a 2018-as csúcshoz képest.
Az NMHH kutatásából kiderül: míg 2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 SMS-t küldött, 2021-ben viszont már csak 8 darabot. A számlás előfizetők jóval több SMS-t küldenek, (2021-ben havonta 11 darabot), mint a feltöltőkártyás előfizetők (3 db/hó). Ennek az oka valószínűleg abban rejlik, hogy a számlás előfizetések (a hanghívásokhoz hasonlóan) meghatározott számú vagy akár korlátlan SMS küldést tesznek lehetővé külön forgalmi díj nélkül.
Bár az SMS-küldési kedv csökken, a mobilhívások száma, sőt a beszélgetések hossza is emelkedik. Feltételezhetően a korlátlan díjcsomagok térhódításával az ingyenes hanghívások terjedtek el, hiszen jóval egyszerűbb felhívni az ismerősöket, barátokat, mint SMS-t küldeni.
Az NMHH piackutatásából – amelyet 16 éves vagy idősebb internetező lakosság körében folytatott – kiderült az is, hogy a mobilozók szokásai igen eltérőek: mindössze a 7 százalék küld naponta, magáncélból SMS-t. Körülbelül negyedük hetente vagy havonta, kétharmaduk viszont ritkábban, esetleg soha nem küld így üzenetet a barátainak, ismerőseinek.
Joggal gondoljuk, hogy az SMS-ek számának csökkenése összefügg az internetes csetprogramok térhódításával. Vagyis, ha valaki például Messengeren beszélget, az ritkábban fog SMS-t küldeni. A helyzet viszont ennél összetettebb. Az elemzés során több változó – nem, kor, csethasználat, internet jártasság – együttes hatását vizsgálta az NMHH. Kiderült, hogy az internethasználat terén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a cset jellemzően nem váltotta ki az SMS-t. Vagyis, aki gyakrabban szokott csetelni, az kedveli az SMS-t és szokott is küldeni.
Talán meglepő adat, hogy a férfiak gyakrabban küldenek SMS-t, mint a nők, de ebben nem is a személyes üzenetek, hanem az ügyintézés – például parkolásfizetés kap teret. Az életkor is hatással van az SMS-küldésre, ám a kapcsolat nem lineáris: a fiatalok gyakran SMS-eznek (és csetelnek), a 30-50 éves középkorosztály viszont kevesebbet, míg 60 év felett ismét növekszik az SMS-ezési gyakoriság, és ők más csetet már kevésbé használnak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.