Tech hvg.hu 2021. december. 01. 12:03

Szárnyakat tennének a japán gyorsvonatokra, hogy 450 km/h-val száguldjanak

Bár az ázsiai régióban napjainkban is elérhető a nagy sebességű mágnesvasút, ezt a szakértők szerint rendkívül drága üzemeltetni. Akad viszont egy másik technológia is, aminek jóval kisebb a költségvonzata, de még nem tudni, hogyan lehetne megvalósítani. Ennél ugyanis szárnyakkal növelnék a tempót.

Peking az év elején indította el CR450 nevű kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos projektjét, melynek célja, hogy a már meglévő gyorsvonatok sebességét – 30 százalékkal – 450 kilométer/órára növeljék. Ezt azonban nem a szerelvények teljes átépítésével kívánják elérni, hanem úgy, hogy a kocsik tetejére kisebb szárnyakat helyeznének – írta a Bangkok Post.

Az ötlet nem teljesen úgy, ugyanis már néhány évtizeddel korábban is felmerült. A japán mérnökök akkor el is készítettek egy prototípust, de a szárnyak méretét nem sikerült olyan mértékben lecsökkenteni, hogy a szerelvényt biztonságosan tudják üzemeltetni a meglévő pályaszakaszokon. A problémát az okozta, hogy az akkori technológiával túl széles szárnyakat tudtak gyártani, így viszont akkorára nőtt a vonat alapmérete, hogy az alagutakba már nem is fért volna be.

A technika mára azonban sokat javult és okosodott, így a szakértők ismét elővették a régi terveket, hogy folytathassák a munkát. Ez a fejlesztés viszont más megközelítéssel kezdődött: a mérnökök a vonatok tetejére helyeznék a szárnyakat, melyeket kisebbre is vennének. A változtatás ellenére úgy gondolják, hogy a technika kellő felhajtóerőt tudna biztosítani, hogy a vonat a korábbiaknál is gyorsabban haladjon – de továbbra is biztonságosan.

A munka ugyanakkor még nem kezdődött el, mivel a szárnyak felszerelése előtt más problémákat kell orvosolni. Az első és legfontosabb, hogy pontosan ki kell találni, hogy a szárnyak hol helyezkedjenek el a vonatokon, amihez az áramszedők pozícióját is figyelembe kell venni. Egy másik gond a légáramlat miatti zaj, ami a tervezők szerint szigetelés nélkül az utastérben is hallható lenne. Vagyis ezt is meg kell valahogy oldani.

A munka mindenesetre elkezdődött, és a kutatók szerint megéri időt és pénzt szánni rá. Ehhez a mágnesvasutak példáját hozták fel, amik bár valóban gyorsak, az üzemeltetésük szerintük rendkívül drága. Ezzel szemben a szárnyakkal rendelkező vonatokat olcsóbb működtetni, miközben csak kevéssel lassabbak a másik technológiához képest.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.