Tech hvg.hu 2021. május. 25. 10:03

100 magyar weboldalból 10 ment át a GDPR-teszten, de étterem vagy párt oldala egy sem

Elemzők 250 weboldal működését vizsgálták abból az alkalomból, hogy három éve ezen a napon lépett hatályba az uniós általános adatvédelmi rendelet. A GDPR szigorúan előírja többek között azt is, hogyan kell tájékoztatni a weboldalak látogatóit a személyes adataik kezeléséről – ez kevés hazai weboldalon szabályszerű.

Az online marketinggel és adatvédelemmel foglalkozó Liftup munkatársai a gyorstesztben arra jutottak, hogy a hazai oldalak mindössze 10,4 százalékán tesznek eleget a GDPR és az onlinemarketing-szolgáltató platformok – például a Facebook – szabályzatainak a cookie-k/követőkódok kezelésére vonatkozó technikai megoldások.

“Azt tapasztaljuk, hogy a hozzájárulást kezelő megoldásokkal sokan egyáltalán nem foglalkoznak, vagy csak egyfajta díszítősornak tekintik ezeket a cégek” – idézi a Liftup közleménye Teker Orsolya adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogászt. “Kiemelten fontos, hogy a weboldalak látogatói el tudják dönteni, kivel szeretnék megosztani az adataikat" – mondja a jogász, hozzátéve, hogy a weboldalakon viszonylag egyszerűen ki lehet alakítani az ehhez szükséges rendszereket.

Liftup

A vizsgált weboldalak 21,6 százalékán nem volt cookie banner, azaz hiányzott a rögtön a weboldal megnyitása után megjelenő felület, amelyen a felhasználó eldöntheti, hogy a felkeresett oldal milyen követőkódokat helyezhet el a készülékén. A honlapok 18 százalékáról hiányzott az adatkezelési tájékoztató. A vizsgált oldalak 50,8 százalékán futott le a Facebook Pixel (a közösségi oldal felhasználókövető megoldása) a látogatók hozzájárulása nélkül.

Mindössze az oldalak 17,4 százaléka biztosította azt, hogy ha egy látogató elutasítja a követést, akkor az valóban meg is történjen. A weboldalak 13,4 százaléka abban az esetben is futtatta azokat a megoldásokat, melyek adatokat gyűjtöttek és továbbítottak a Google-nek vagy éppen a Facebooknak, ha a látogató ennek kifejezetten az ellenkezőjét kérte.

“A vizsgálatunkban szereplő weboldalakról elmondható, hogy rendkívüli módon függenek a külső szolgáltatásoktól, hiszen mindössze kettő volt, amelyik nem használt semmi olyan megoldást, ami felhasználói adatot ad át harmadik feleknek” – mondta el Lévai Richárd közösségimarketing-szakértő, a Liftup ügyvezetője. A szakember szerint egyértelműen látszik, hogy a nagyobb cégméret és a nemzetközi háttér több eséllyel jelenti azt, hogy az adatvédelemre is erősebb fókusz kerül: a közép- és nagyvállalatok oldalai körében 17,7 százalék volt a technikai megfelelés aránya, míg a mikro-, kkv-szektorban ugyanez 10,3 százalékos.

"A közigazgatásban, a civilszférában valamint a politikai oldalak között nem találtunk olyat, amelyik technikailag jól kezelte az adatvédelmet.”

A kutatás nemcsak az adatvédelem technikai működésére tért ki, a cookie bannerek megjelenésével is foglalkozott. A cookie bannerek a legtöbb weboldalon a képernyő alján helyezkednek el, ami önmagában nem baj. A probléma azonban az, hogy a weboldal látogatóknak a legtöbb esetben nem tűnik fel, hogy ott tudnak döntést hozni az adataik kezeléséről a felület mérete miatt. Éppen ezért a szemük átsiklik rajta, ami – ha jól van beállítva a rendszer technikailag – hátrányt jelent a weboldal tulajdonosoknak üzleti szempontból, hiszen a marketingmegoldások a jóváhagyásig nem indulnak el.

Az ellenőrzött weboldalaknak mindössze 4,8 százalékáról mondható el, hogy az adatvédelem vizsgált feltételeinek megfelelt és a cookie banner is elég látványos volt ahhoz, hogy a látogatóik informáltan és egyértelműen tudjanak döntést hozni. A többi weboldal vagy nem felelt meg az adatvédelmi követelményeknek, vagy hiába sikerült ezt elérnie, az alkalmazott cookie bannerek megjelenése a cég üzleti érdeke ellen dolgozik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.