Tech hvg.hu 2020. augusztus. 31. 11:33

Miért nem ütköznek össze 80 milliós rajban sem a sáskák? A válasz autókban is jól jöhet

Nagyobb eséllyel kerülhetik el az önvezető autók a baleseteket, ha amerikai kutatóknak sikerül továbbfejleszteniük nemrég létrehozott rendszerüket: a sáskák agyának, illetve látásának működését próbálják meg leutánozni.

Az önvezető autók biztonságához – ami alapfeltétele a tömeges elterjedésének szükséges, hogy az emberi vezetők szintjén, sőt még azoknál hatékonyabban is képesek legyenek ütközések elkerülésére. Ennek elérése érdekében a kutatók igen változatos területen keresik a megoldást a problémára, Pennsylvaniai Állami Egyetem tudósai például sáskák agyát vizsgálják.

A Nature Electronics szaklapban megjelent tanulmányban amellett érvelnek, hogy a sáskák a rovarok között egyedülállóan jól navigálnak nagy tömegben is, melynek hátterében egy látóneuron (Lobula Giant Movement Detector, LGMD) áll. Annak segítségével képesek arra, hogy ne ütközzenek egymásnak még akkor sem, ha épp egy 80 milliós rajban repülnek egyik helyről a másikra – írja az Interesting Engineering.

Bagosi Zoltán - Fővárosi Állatkert

Az idegsejt a kulcsa annak, hogy az állat a közelben lévők méretének monitorozásával egyfelől érzékeli a köztük lévő távolságot, másrészt a társ(ak) repülési sebességét, és összehasonlítja azt a sajátjával.

Mivel a sáskák összetett szeme miatt meglehetősen nagy látószöggel rendelkeznek, ezek a tényezők elegendőek ahhoz, hogy elkerüljék az egymással való ütközést. Az LGMD által adott reakció ugyanis túl közeli helyzetben arra készteti az állatot, hogy megváltoztassa repülése irányát.

Az amerikai tudósok most ezt a biológiai rendszert próbálják minél valósághűbben leutánozni. Ehhez egy 0,001–0,005 milliméter nagyságú, a fény érzékelésére szolgáló receptort sikerült egy kis memórialapkára ültetniük. A megoldás korábbinál kisebb és kevesebb energiát fogyasztó modult és szenzorokat eredményezett, ami a fejlesztők szerint hatékonyabbá teheti az önvezető autók számára a balesetek elkerülését.

Az első tesztek során az új rendszerrel felszerelt önvezető autó már képes volt érzékelni, hogy baleset fog történni, ám a szenzorok korlátozott képességei miatt egyelőre nem tudta eldönteni, hogy melyik irányba kellene manővereznie, hogy elkerülhesse azt.

A rendszer fejlesztése most ezen a téren zajlik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.