A Cisco nemrégiben két nemzetközi kutatást is végzett, amelyek az informatikai szakemberek és vezetők által tapasztalt kihívásokat, valamint a nagymértékű digitális átalakuláshoz kapcsolódó technológiai stratégiákat, terveket térképezte fel. A két tanulmány a krízishelyzet más-más aspektusait dolgozta fel, az azonban közös megállapítás volt, hogy a gyorsan megváltozott körülményekből adódó nyomás és stressz jelentős tényezőként jelent meg.
"Arra még nálunk sem volt példa, hogy az átlagosan 20 ezer távolról dolgozó munkatárs helyett a teljes globális szervezet, azaz 140 ezer munkatárs távoli munkavégzésére kelljen átállni mindössze tíz nap alatt” – mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója. Ha egy alapvetően technológiában utazó vállalatnál nem láttak még ilyesmit, nem csoda, hogy a többiek még nagyobbat néztek: a Cisco kutatása szerint a különféle cégek informatikai vezetőinek 78 százaléka gondolja úgy, hogy a járvány kirobbanása komoly hatással volt vállalata működésére.
A Cisco részeként működő AppDynamics tanulmánya világszerte 1000 IT-szakember megkérdezésével készült. A válaszadók arról számoltak be, hogy rendkívüli nyomás nehezedett rájuk az otthoni munkavégzésre való átállás során. Emellett a szakembereknek új feladatokat, munkaköröket is el kellett látniuk a vészhelyzet miatt.
A válaszadók 81 százaléka mondta, hogy eddigi pályafutása során a járványhelyzet okozta az eddigi legnagyobb technológiai kihívást, 61 százalékuk pedig úgy érzi, azóta sokkal nagyobb nyomás alatt dolgozik, mint korábban. Majdnem kétharmaduknak (64%) olyan feladatokat is el kell látnia, amelyekkel korábban nem kellett foglalkoznia.
A megkérdezett szakemberek 66 százaléka ismerte el, hogy a járvány gyengeségekre világított rá vállalat digitális stratégiájában, amelyek megoldása érdekében a korábban több évre tervezett digitalizációs folyamatokat jelentősen fel kellett gyorsítani. A felmérésben részt vevő szervezetek háromnegyedénél (74%)
a digitális átalakulást célzó projekteket a korábbi több hónapos vagy akár egy éven át tartó várakozás helyett most hetek alatt jóváhagyták.
71 százalék szerint a végrehajtás ideje is jelentősen csökkent (évekről, hónapokról, akár hetekre).
Mindemellett az elmúlt időszakban a digitális felhasználói élmény javítása vált az egyik legfontosabb feladattá, mind az ügyfelek mind pedig a munkatársak oldaláról. A Cisco közleményéből kiolvashatók az ehhez kapcsolódó legnagyobb kihívások
- a kiugró forgalom kezelése a weboldalak esetében (81%);
- az átláthatóság és az adatok hiánya a technológiai megoldások teljesítményről, és azok felhasználói hatásairól (80%);
- valamint a problémák megoldásához szükséges idő menedzselése a távoli informatikai csoportok esetében (70%).
Tízből közel kilenc (87%) szakember szerint a nagy nyomás ellenére ez az időszak jó lehetőségeket is hozott számukra. A szakemberek zöme, 80 százalékuk úgy érzi, megítélése pozitívan változott a járvány időszakában.
A Cisco szerint a koronavírus-járvány jelen szakaszában a gyors, spontán lépéseket egyre inkább felváltják a hosszútávú, stratégiai döntések, amihez szükségesek az ezeket megalapozó adatok és információk. A válaszadó informatikai és technológiai szakembereknek leginkább a célok egyértelmű meghatározása (90%), a valós idejű adatok biztosítása (89%), az önállóság és elszámoltathatóság (88%), illetve a kísérleti és kockázatvállalási szabadság (87%) területén lenne szükségük az üzleti vezetés támogatására.
Informatikai vezetők: stressz, munkafolyamatok változása, jövőt formáló új stratégiák
Egy kapcsolódó kutatás során a Cisco 300 informatikai vezetőt kérdezett meg világszerte arról, milyen hatással volt a járvány munkafolyamataikra, a mindennapi stressz szintjükre és az IT-stratégiák alakulására. Ennek eredménye szerint az IT-biztonsággal kapcsolatos stresszhatások 14 százalékkal emelkedtek a járvány kitörése óta, a távoli munkavégzésre való gyors átállás miatt.
A válaszadók szerint a legnagyobb stresszforrások a távoli elérést biztosító VPN-kapcsolatokhoz szükséges sávszélesség, a csökkenő produktivitás és a technológiai leállások voltak. Ezzel szemben a járvány előtt a fő stresszfaktorok a biztonsághoz, a költségekhez, valamint a tehetségek felkutatásához és megtartásához kapcsolódtak.
A kutatás a modern hálózatok kritikus szerepére is rávilágított. Az informatikai vezetők 72 százaléka szerint a modern, automatizált hálózati technológiák segítenek az IT-csoportokra nehezedő nyomás csökkentésében. A vezetők háromnegyede (75%) szerint a biztonsági incidensekre történő gyors reagálás szintén csökkentheti az IT-csoportok stressz szintjét.
A felmérésben részt vevő válaszadók kiemelték a rendszeres videokonferenciák (86%), az innovációt támogató egységes kommunikációs eszközök (79%), valamint az online megbeszélések (78%) fontosságát.
Dalos Ottó az eredmények kapcsán elmondta: bár magyarországi foglalkoztatottak jelentős része nem irodai munkát végez, így esetükben a távmunka nem lehetett valós alternatíva, úgy gondolja, hogy a digitalizáció felgyorsulása a gazdaság valamennyi szektorára hatással lesz, messze túlmutatva a távmunkán.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.