Tech hvg.hu 2020. június. 30. 15:03

Egy napszemüvegbe préselte a virtuális világot a Facebook, itt az új VR-eszközük

Egy új lencsetechnológia segítségével olyan VR-eszközt készített a Facebook, amely csak alig nagyobb egy napszemüvegnél.

A ma kapható VR-eszközök, vagyis a virtuális világba való bejutást segítő készülékek egyik hátránya, hogy kényelmetlenné válhatnak, ha hosszabb időn át viselik őket a felhasználók. Ez abból adódik, hogy a termékek inkább nevezhetőnek sisaknak, mint szemüvegnek, így aztán a súlyuk sem kevés.

A Facebook évek óta készít ilyen eszközöket az Oculus segítségével, miközben arra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogyan tudnák úgy csökkenteni a hardverek méretét, hogy a megjelenített kép továbbra is élvezhető maradjon. A munka, úgy tűnik, beérni látszik, a cég ugyanis előállt egy prototípussal, ami végeredményben alig nagyobb egy napszemüvegnél:

Facebook Research

A fejlesztés fő érdekessége a lencsetechnológia, az ugyanis holografikus alapú. Azért is nagy szó mindez, mert az így megjelenített fényt nem egy vaskos üveg segítségével irányítja az eszköz, a munkát egy filmréteg végzi el – ez pedig a vékonyságából adódóan nem is igényel akkora helyet a műszerben, mint az üvegszerű optika.

A kép optimális megjelenítéséhez persze így is elengedhetetlen, hogy a fóliát úgy helyezzék el, hogy az megfelelő távolságban legyen a kijelzőtől. Ennek elsősorban a képre való fókuszálásban van nagy szerepe. Hogy mindez jól működjön, a Facebook az úgynevezett polarizációs terelést veszi igénybe, amely lényegében csökkenti a fókusz eléréséhez szükséges teret.

Erre a technológiára építve a Facebook Reality Labs (FRL) össze is rakott egy prototípust, benne a vékonyabb optikai megoldással. A fejlesztés előnye, hogy a kijelző teljes vastagsága nagyjából 9 milliméterre rúg – kb. akkorára, mint egy normál okostelefoné. Az sem mellékes, hogy az újfajta Facebook-termék mindösszesen 10 grammot nyom.

Facebook Research

Az újdonság sajnos még nincs kész, egyelőre ugyanis csak a fekete és a zöld színeket képes megjeleníteni, de a kutatás végső célja a színes, vagyis a teljes élményű változat piacra dobása. A Facebook szerint a termék késznek nyilvánított verziója nagyjából úgy jeleníti majd meg a színeket, ahogy az emberi szem látja azokat, és a képen most még felbukkanó pixelek is eltűnnek majd. Erre azonban még biztosan várni kell pár évet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.