Határozatlan ideig nem jelenhetnek meg reklámok azoknál a YouTube-videóknál, amelyekben szó esik a koronavírusról. A videósok szerint a szabály túlságosan szigorú, és kettős mércét emlegetnek.
A koronavírusról szóló hírek és információk a közösségi médiát is elfoglalják, a YouTube-on is rengeteg olyan videót találni, amelyben a videósok valamilyen formában a járványról beszélnek: vagy erről szól a videójuk, vagy kapcsolódik a témájukhoz, esetleg csak épp megemlítik benne azt. A YouTube azonban egyáltalán nem örül ennek – olyannyira nem, hogy úgy döntöttek,
azokkal a videókkal, amelyekben a koronavírusról is szó esik, nem lehet pénzt keresni.
Egész pontosan a platform nem engedi, hogy az ilyen kontentek alatt hirdetések jelenjenek meg – írja a The Verge.
[A Google-t is elérte a koronavírus, erre keresnek rá a legtöbben]
Az ok a videómegosztó hirdetésekre vonatkozó irányelveiben keresendő. Az előírás megszabja, hogy az olyan aktuális témákkal foglalkozó videókat, amelyek az emberi élet fenyegetésével kapcsolatosak – például egy terrortámadás vagy egy járvány – nem törlik ugyan a platformról, de azok alatt nem jelenhetnek meg reklámok, így bevételszerzésre sem alkalmasak.
Tom Leung, a platform projektmenedzsere egy nemrég feltöltött videóban arról beszélt, hogy a fent említett videók is ilyen tartalmaknak tekinthetők, így azok alól – a további értesítésig – kiveszik a reklámokat. (A vonatkozó rész 4:50-nél kezdődik.)
Miközben a hirdetők valószínűleg örülnek a YouTube döntésének, mivel reklámjuk nem ilyen aggodalmat keltő tartalmak előtt bukkan fel, a videósok már kevésbé. Szerintük ugyanis a YouTube túlságosan szigorúan veszi a szabályzatot, és nem veszi figyelembe az általuk készített tartalom teljes egészét.
Jonathan Downey, a játékokkal foglalkozó Spawn Wave csatorna videósa például arra panaszkodott, hogy egy olyan videója alatt tiltották le a reklámokat, amiben a Game Developers Conference elhalasztásáról beszélt, és megemlítette, hogy a koronavírus miatt törölték az eseményt. Hasonló dologról számolt be a Nintendo Prime csatorna videósa is, aki szerint csupán egyszer említette meg, hogy a vírus Kínából indult útnak.
[Érdekes számok jöttek a YouTube-ról törölt videókról és a fellebbezésekről]
Tovább árnyalja a képet, hogy a hírcsatornákon – ahol gyakran számolnak be érzékeny témákról – lényegében soha nem függesztik fel a hirdetéseket. Jó példa erre az a 2017-es történet, amikor a világ egyik legismertebb vloggere, Casey Neistat videót készített a több mint 50 halálos áldozatot követelő Las Vegas-i lövöldözésről. A kontentből befolyó bevételt a különböző jótékonysági szervezeteknek akarta felajánlani, ám a YouTube letiltotta a videója alól a reklámokat. Úgy, hogy közben az olyan csatornákon, mint például a Jimmy Kimmel Live-on a vérengzésről megjelent videó továbbra is alkalmas volt a bevételszerzésre.
Az ügyben megszólalt a YouTube is, a cég szerint a szabályt mindenkire egyformán alkalmazzák, ám ha egy csatorna fő témájának az "érzékeny tartalmak közzétételét" jelölték meg az indításkor, ott továbbra is megjelenhetnek a reklámok, hiszen az konzisztens tartalomnak számít.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.