A legnagyobb technológiai vállalatok újításának tervei mostanság rendre hetekkel korábban kiszivárognak. Ennek fényében meglepő, hogy a Facebook kedden váratlanul egy új szolgáltatását jelentette be. A Facebook Pay fizetési rendszer webes vásárlásnál is használható, de arra is alkalmas, hogy pénzt küldjünk egy messengeres ismerősnek.
A főleg hirdetési pénzekből élő Facebook folyamatosan kísérletezik újabb bevételi csatornák kialakításával. Nem feltétlen kell forradalmi ötlettel előállnia, az iparágban az Apple-től a Google-n át a Viberig szinte mindenki a saját elektronikus – mobilfókuszú – fizetési rendszer kialakítására törekszik. A Facebook az Egyesült Államokban élő felhasználók számára már évek óta biztosítja annak lehetőségét, hogy Messengeren küldjenek pénzt egymásnak. A kedden bejelentett újdonság ennél azonban jóval nagyobb léptékű: a Facebook Pay már tényleg egy önálló, komplex mobilfizetési rendszer.
A megoldással a Facebook egyszerűbbé és népszerűbbé szeretné tenni a pénzköltést saját felületein. A többes szám indokolt: a közösségi oldal házon belül működő mobilfizetési rendszere a Facebookon, a Messengeren, az Instagramon és a WhatsAppon is használható lesz.
A felhasználók saját bankkártyáik regisztrálása után (a rendszer valamennyi típussal és PayPallal is kompatibilis) gombnyomásra vásárolhatnak a Facebook Marketplace-en megjelenő vállalkozásoktól, de a rendszer arra is alkalmas, hogy pénzt küldjenek vele egy ismerősüknek. Utóbbit a Messengeren keresztül lehet bonyolítani, a partner kiválasztása után. Az összeg néhány dollár (pár száz forint) is lehet.
Ez utóbbi, azaz az ismerősök közti kisösszegű átutalás lehetőségének fontosságára év elején mutatott rá a hasonló szolgáltatást bevezető PayPal által megrendelt kutatás. Ebből kiderült, hogy a magyarok például évente átlagosan 9-15 ezer forint között hiteleznek baráti és a családi körben, átlagosan 3 ezer forinttal tartoznak egymásnak. A tanulmány azt is megállapítja, hogy a magyarok megközelítőleg 15 százalékának nehézséget okoz begyűjteni a barátoktól és a családtagoktól egy közös ajándék megvásárlására, egy csoportos nyaralás lefoglalására vagy egy rendezvényre szóló belépőjegyek megvásárlására megelőlegezett összeget. A vissza nem fizetett összegek egy-egy személynél összesen akár a 300 ezer forintot is elérhetik. A fő okok, amelyek miatt az adósok nem fizetik vissza a tartozásukat, hogy a távolság miatt ritkán találkoznak a hitelezővel, nincs náluk elég készpénz, nincs a közelben ATM, vagy egyszerűen csak elfeledkeznek a dologról.
A hasonló, világszerte létező problémákra (is) megoldást kínáló szolgáltatást első körben az amerikai felhasználók próbálhatják ki, a nemzetközi elterjedéséről egyelőre semmit nem közölt a Facebook.
Fontos, hogy a Facebook Pay nem azonos és közvetlenül nem is függ össze a cég Libra-projektjével, az egy saját digitális pénz bevezetésének tervéről szól – és a szénája meglehetősen rosszul áll.
Ha kíváncsi a fejleményekre, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.