A Mayflower Autonomous Ship (MAS) fejlesztői azzal szeretnének emléket állítani az első európai telepeseket szállító Mayflowernek, hogy az Atlanti-óceánon át Amerikába juttatják járművüket. Ezen viszont nem lesz ember, a hajó mindent magától csinál majd.
Az 1620-as években hajózott ki az angliai Plymouth városából a Mayflower, hogy európai telepeseket szállítson Amerikába. Az út hosszú, és kimerítő volt, néhány tudóst azonban ez sem riaszt el, hogy véghezvigye küldetését: azzal szeretnék megőrizni a jövőre kereken 400 éves Mayflower emlékét, hogy maguk is teljesítik az óriási távot. Igaz, nem úgy, ahogy a 17. században.
A szakemberek egyrészt nem szállnak vízre, másrészt a korabeli Mayflower helyett egy sokkal fejlettebb, önmagát vezetni képes hajót terveznek indítani. A MAS-t (Mayflower Autonomous Ship) napelemekkel szerelték fel, emellett számos tudományos műszerrel rendelkezik, hogy az út alatt más feladatokat is elvégezzen, például méri az óceán mikroműanyag általi fertőzöttségét.
Mivel a MAS-t nem távirányítással juttatják Amerikába, arra is fel kellett készíteni, hogy a hajó emberi beavatkozás nélkül tudjon navigálni. Ez azt jelenti, hogy a tudósok csupán az úti célt adják meg neki, minden mást – beleértve az ütközések elkerülését is – a hajó végez. A technológiát az IBM dolgozta ki, amely saját mesterséges intelligenciájával járult hozzá a munkához.
Az eredeti Mayflower – több mint 130 emberrel a fedélzetén – két hónap alatt jutott az Egyesült Államok partjaihoz. A tervek szerint a MAS-nak ennél jóval kevesebbre, mintegy két hétre van szüksége, feltéve, hogy útközben semmilyen probléma nem adódik. A kísérlet nem csak a begyűjtött adatok, és az emlékek őrzése miatt fontos: ha a tudósok sikerrel járnak, az hatalmas előrelépést jelent majd az automatizált vízi közlekedés számára.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.