Mind a Google, mind az Apple változtat „hallgatózási” gyakorlatán, miután óriási botrány kerekedett abból, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül elemezték a digitális asszisztenseikkel folytatott beszélgetéseket. Voltak, akik éppen emiatt kerültek utcára.
Még a The Guardian robbantotta ki a technológiai ipar nagy nyári botrányát, miután kiderült, hogy többek között a Siri (az Apple digitális asszisztense) tökéletesítésével összefüggésben alvállalkozói csapatoknak kell elemezniük az asszisztenssel folytatott beszélgetéseket.
A cél a Siri javítása volt, hiszen az ilyen elemzésekkel tudják felmérni, hogy megérti-e az asszisztens a neki feltett kéréseket/kérdéseket, illetve hogy megfelelően reagált-e ezekre. Az alvállalkozóknak azt is figyelniük kellett, hogy a Sirit szándékosan vagy véletlenül aktiválták-e. Sokszor épp ez utóbbi történt, és persze az Apple ügyfeleinek erről sejtelmük sem volt.
Az Apple persze igyekezett tompítani a hír súlyosságát azzal, hogy a napi Siri aktivitásoknak csupán az 1 százalékát adták át elemzésre. Mindenesetre felfüggesztették a kapcsolódó programot, ami viszont többeket súlyosan érintett. A Globetech nevű ír vállalat csupán egyike volt az Apple által fizetett alvállalkozóknak, most pedig 300 munkavállalójuk vált feleslegessé. Az egyik elbocsátott alkalmazott – írja a Phone Arena – azon kesereg, hogy kollegái többnyire fiatalok, a világ különböző tájairól jöttek, és most az utcára kerültek.
Azt is elmesélte, hogy az alkalmazottaknak műszakonként ezer Siri-felvételt kellett meghallgatniuk, elemezniük. Az egyes felvételek ugyan csak néhány másodpercesek voltak, és többnyire a Sirinek adott parancsokat tartalmazták, azért nem egyszer találkoztak személyes beszélgetésekkel is. Mint sokan mások, ő is úgy gondolja, hogy mivel a beszélgetéseket nem lehet konkrét személyekhez kötni, inkább csak a hozzájárulás hiánya jelenthet gondot.Ha kíváncsi a fejleményekre, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.