Egy nemzetközi szereplőket is felvonultató konferencián olyan géptípust mutatott be az Airbus, amely szó szerint egy hatalmas vasmadárnak tűnik. A dizájn persze jó okkal lett ilyen.
A repülésszakma képviselői régóta keresik a megoldást, hogyan lehet úgy nagy kapacitású utasszállítókat gyártani, hogy közben a gép fogyasztását csökkentik, környezetkímélőbbé téve ezzel a teljes ipart. Ötletekből nincs hiány, egy nemzetközi konferencia résztvevői nemrég pedig újabbakkal bővítették a repertoárt. A sorban egy ismerős szereplő is feltűnt.
A Boeing legnagyobb vetélytársának számító Airbus is előadott a Royal International Air Tattoo nevű rendezvényen, ahol egy érdekes dizájnnal keltették fel a figyelmet. A Bird of Prey egy még kidolgozás alatt álló koncepció, és talán soha nem is valósul meg, mindenesetre érdekes látni, hogyan képzeli el a repülés jövőjét a francia székhelyű gyártó:
The ‘#BirdOfPrey’ is taking wing! This sleek new concept takes inspiration from eagles to create a hybrid-electric design with individually controlled feathered wings. We’re always looking for pioneering new ideas – what would your aircraft be inspired by? https://t.co/HOfecb8X06 pic.twitter.com/0zXOr5znJv
— Airbus (@Airbus) 2019. július 19.
Az Airbus a sasok jellegzetes formáját átdolgozva készítette el a dizájnt, így a vasmadár jelző ez esetben (majdnem) szó szerint értendő: a gép szárnyai épp úgy végződnek, ahogy az állaté, a hátsó rész pedig a farktollra emlékeztet.
A gyártó a különleges dizájnt a (költség)hatékonysággal indokolja: a Bird of Prey 30-50 százalékkal kisebb fogyasztás mellett üzemel, mint a jelenkori géptípusok, ami a spórolás tekintetében hatalmas előrelépésnek tűnik.
Az Airbus egyik első embere, Martin Aston is utóbbit emelte ki a formaterv ismertetésekor, hozzátéve, hogy a tervezés nem elsősorban a kényelmet szolgálja. Nagy szükség van rá ugyanis, hogy a repülés fenntartható legyen, hiszen az üzemanyag nem állandó tényező, előbb-utóbb elfogy. Az Airbus egyébként nem csak új dizájn elkészítésével járulna hozzá ehhez.
Olyan megoldásokon is törik a fejüket, melyek alapanyagát maga az anyatermészet szolgáltatja.
A kapacitással amúgy már most sincs probléma: az Airbus idén márciusban jelentette be, hogy elkészült hatalmas repülője, a Beluga XL új példánya.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.