Születésnapot ünnepelnek, ezért ingyenpólókat és -cipőket osztogat az Adidas, aki nem elég gyors, lemaradhat – így szól az a valótlan felhívás, amely a Facebook magyar részén is terjed már. Az átverés a trükkösebb fajtából való, ha rákattint, a pénze bánhatja.
Olvasóink és saját ismerőseink is találkoztak már azzal az új facebookos átveréssel, amely az Adidas nevét használva próbálja rászedni az internetezőket. A szöveg csábító: néhány kattintással több tízezer forint értékű cipőt vagy pólót nyerhet a szerencsés.
A valótlan akciót a vállalat újabb születésnapja ihlette, legalábbis ezzel hirdetik, de ahogy általában, úgy most sem gondoltak mindenre a csalók: a szöveg egyrészt tele van helyesírási hibákkal, a játéknak nevezett felületen pedig rossz minőségű kép várja a felhasználót.
Az átverés készítői azonban egy szokatlan trükkhöz is folyamodtak: a nyereményjáték oldalán egy látszólag folyamatosan frissülő Facebook-falat is létrehoztak, hogy az akció hitelesebbnek tűnjön, és ahol – ki hinné – olyan felhasználók kommentjei sorakoznak, akik már nyertek. Ami persze nem igaz, a profilok nem valódiak, csak annak tűnnek.
Az átverés másik érdekessége a döntést befolyásolni próbáló számláló, ami folyamatosan csökken, jelezve: fogynak a megszerezhető cipők. A részvétel egyébként egy kérdőívvel indul, ami önmagában nem lenne gyanús, de itt eleve nyelvtanilag helytelen mondatokról van szó.
Az átverés legtrükkösebb része azonban csak ezután jön: miután a felhasználó választ adott a kérdésekre, az oldal finoman arra kéri, ossza meg a sablont saját Facebook-oldalán, a Viberen vagy a WhatsAppon, ami persze csak a hülyeség terjesztését szolgálja.
Olvasóink közül többen jelezték: az átverős oldal nem az ártalmatlan fajtából való, a kérdések végén a bankszámlához tartozó adatokra is kíváncsi lesz.
Az egyre több felhasználó által érzékelt átverés miatt megkerestük az Adidast, a cég marketingcsapata az alábbi nyilatkozatot juttatta el szerkesztőségünkhöz:
„Megerősítjük, hogy az említett weboldalt és nyereményjátékot nem az Adidas üzemelteti, a szervezőkről és a játék lebonyolítójáról nincs információnk. Minden, a márkával kapcsolatos információ és promóció az Adidas hivatalos weboldalán található az adidas.hu-n.”
Az elmúlt napokban több, a felhasználók pénzére hajtó átverés is terjedni kezdett a magyar internetezők körében. Az egyik a UPC nevében indult, melyben személyre szabott üzenettel szólították meg a felhasználókat – hogy aztán pénzt szedjenek be tőlük.
(Kiemelt képünk illusztráció.)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.