A részben a piac telítődése miatt bekövetkezett csökkenő iPhone-eladásokra az Apple áremeléssel reagált, ami aztán további eséshez vezetett az értékesítésben. Ez azért érdekes, mert sokáig a mobileladások hajtották az Apple szekerét. De úgy tűnik, megvan a b-terv, ami hosszú éveken át működhet.
A tavalyi 53,26 milliárd dolláros bevétel után az idei második naptári negyedévben 53,8 milliárdot gyűjtött be vásárlóitól az Apple. Még akkor is, ha a két összeg közti különbségnek sok vállalat örülne, lényegében stagnált a vállalat bevétele. Annak viszont már egy cégnél sem örülnének, hogy a korábban rendszerint rekordprofitot jelentő cég nyeresége egy ideje mindig csökken, most egy újabb jelentős eséssel 11,51 milliárd dollárról 10,04 milliárdra csökkent.
Az éveken át az Apple pénznyomdájának számító telefonok egyre kevesebb pénzt termelnek: míg egy évvel korábban 29,4 milliárd dollár folyt be belőlük, az idei második negyedévben már csak 25,9 milliárd. Még így is ez a legfontosabb kategória a cégnél, azonban hosszú idő után most először fordult elő, hogy az összes bevételnek már kevesebb mint fele származik az iPhone-okból.
Nőtt viszont a szolgáltatásokból származó bevétel. A vélhetően leginkább az App Store-béli 30 százalékok, az Apple Music-előfizetési díjak, az – egy ideje már itthon is elérhető – Apple Pay tranzakciós díjai és az iCloud-költések által hajtott összeg 11,45 milliárd dollár volt – az egy évvel korábbi 10,17 milliárdhoz képest ez nem kis növekedés. Ezen a fronton ráadásul nem csak organikus növekedés várható, hiszen ősszel új szolgáltatások is indulnak: a netflixes Apple TV+, játékos Apple Arcade és a saját, Apple Card nevű hitelkártya új forrásként új pénzeket emelnek a rendszerbe. A már futó Apple News+ viszont kicsit köhögni látszik.
[Nehéz örökség: mihez kezd az Apple Jony Ive nélkül?]
A Mac számítógépek eladásai most 5,82 milliárd dolláros bevételt generáltak (egy évvel korábban 5,25 milliárdot), az iPad-értékesítésből származó pénz 4,6 milliárdról 5,02 milliárd dollárra nőtt, és a minden más hardvert magában foglaló "viselhető és otthoni kütyük és kiegészítők" kategória is nőni tudott, ráadásul ez 3,73 milliárdról 5,25 milliárd dollárra.
Összességében nagyon úgy tűnik, hogy a Steve Jobs által meghatározott iPhone-korszakot sikerül túlélnie az Apple-nek, és Tim Cook ugyan kisebb, de még mindig hatalmas profittal tudja egyengetni új utakra a vállalatot. Így aztán még bőven beleférnek olyan beruházások, mint az Intel modemchip-üzletágának 1 milliárd dolláros felvásárlása, ami egyébként szintén újabb pénzeket hozhat majd a konyhára.
Ha máskor is tudni szeretne az Apple híreiről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.