Larry Sanger egy interjúban arról beszélt, szerinte a Facebook csupán fogaskerékként tekint a felhasználókra.
Bár az elmúlt bő másfél évben több (adatvédelmi) botrány is megrázta a Facebookot, a felhasználókat ezek nem különösebben hatották meg. A szakma azonban többször is ostorozta már őket, többek között felmerült az is, hogy fel kellene darabolni a céget. Ezúttal a Wikipédia társalapítója, Larry Sanger szállt bele Zuckerbergékbe. Az indok nem új, nevezetesen, hogy a közösségi oldal kezében túl nagy hatalom összpontosul, amivel visszaélnek, a felhasználók pedig csupán fogaskerekek a gépezetben.
Sanger a CNBC-nek beszélt arról, hogy szerinte az olyan cégek, mint a Facebook vagy a Twitter profitszerzésre használja a felhasználók adatait. Persze a felsorolásba bele lehetne venni a Google-t is, az elv ugyanis ugyanaz: fogják a felhasználói adatokat, majd úgy értékesítik azokat, hogy senkit se lehet belőle beazonosítani. Mindez alapvetően etikusnak tűnik, ám az elmúlt évek adatvédelmi botrányai alapján érthető, Sanger és mások miért támadják folyamatosan ezt az üzleti modellt – és így a Facebookot.
A Wikipédia társalapítója szerint az sem túl megnyugtató, hogy a Facebook algoritmusa képes befolyásolni az emberek gondolkodását. Szerinte nemcsak arra lehetnek hatással, hogy mit lássunk, hanem arra is, hogy milyen tapasztalatok érjenek bennünket. Jó példa erre az a 2014-es felmérés, amelyben arra voltak kíváncsiak a Facebooknál, mennyire tudják befolyásolni a felhasználók hangulatát. Ennek eredményeként úgy csavarták meg az algoritmust, hogy a negatív bejegyzéseket emeljék ki a felhasználóknak. Kiderült, a hírfolyam tényleg alkalmas arra, hogy befolyásolja a közhangulatot.
Sanger szerint Zuckerbergék (ő és más technológiai vezetők – a szerk.) nem lennének képesek arra, hogy megalkossák az internetet, mert egyszerűen nem értik annak alapelveit, és túlságosan befolyásolni akarják azt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.