A GKI Digital ötödik éve publikálja a legnagyobb forgalmú webáruházak rangsorát, melynek élén 4 év után változás történt: a magyar online vásárlók 2018-ban már nem az Extreme Digitalnál költötték a legtöbbet.
A GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piacon működő legnagyobb online kereskedőkről. Míg az elmúlt években az összesítések alapján az Extreme Digital örülhetett az elsőségnek, a 2018-as online forgalmi adatok alapján úgy néz ki, letaszították a céget a trónjáról. Magyarország legnagyobb webáruháza az eMAG lett, míg a harmadik helyen a Media Markt végzett.
Az eMAG a toplista első helyét négy év után vette át az eddigi listavezető Extreme Digitaltól. A két legnagyobb online áruház a tavalyi eredményük alapján helyet cserélt egymással, ugyanakkor nyitott a kérdés, hogy a néhány hónapja bejelentett fúziójuk miként alakítja majd át a piaci erőviszonyokat.
A GKI Digital e-toplistáján szereplő első 10 webáruház a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 150 milliárd forint forgalmat realizált online értékesítésből. Ehhez a bevételhez összesen több mint 5 millió sikeres tranzakció (rendelés) társult. A top 10-es ranglista, valamint az őket követő további hat áruház versenye az alábbiak szerint alakult:
A GKI Digital által nyilvántartott több mint 5000 webáruház közül az első 10 piaci súlya 35 százalék volt 2018-ban, ami 2 százalékpontos csökkenést mutat az egy évvel korábbi eredményekhez képest. A legnagyobb webáruházak esetében a növekedés alacsonyabb a piaci átlagnál: az első 10 összesített forgalma csupán 11 százalékkal nőtt egy év alatt, miközben a hazai online kiskereskedelem 17 százalékot bővült.
Az elmúlt években egyértelművé vált, hogy a 10 legnagyobb forgalmú webáruház közé nem könnyű bejutni. Ez a tavalyi listához hasonlóan idén is csak egy szereplőnek sikerült: 2018-as online értékesítési eredményei alapján a lista 7. helyére került a Magyar Telekom online shopja. Az összesített 7. pozíció mellett egyben a Telekom a legnagyobb forgalmú online mobiltelefon- és tabletértékesítő is a mezőnyben.
A GKI Digital felmérése szerint a magyar vásárlók igénylik az üzletek fizikai jelenlétét, így semmiképp nem lehet azt mondani, hogy az online értékesítés jelenti a kereskedelem jövőjét, és hogy nem lesz szükség hagyományos boltokra, bevásárlóközpontokra – sokkal inkább az online és hagyományos csatornák kombinálása, a két megoldás előnyeinek ötvözése testesítheti meg az új irányt.
Ha kíváncsi, miként alakul tovább a webáruházak erősorrendje, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.