A Facebook egy új stratégiával vágna neki az álhírek, a gyűlöletbeszéd és a problémás tartalom eltávolításának.
Az elmúlt években nagyon sok bírálat érte a Facebookot azért, mert a közösségi oldal passzív szemlélőként járult hozzá az álhírek terjedéséhez. A cég ezért több fronton is harcot nyitott a jelenség ellen, például tényellenőrző csapatokkal kezdett el együtt dolgozni. Igaz, ezek közül kettő – a legfontosabbak közül – épp most jelentette be, hogy "otthagyják" a Facebookot.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy a közösségi oldal ne akarna leszámolni az álhírekkel, a (tudatos) félreinformálással és a gyűlöletbeszéddel. A Facebook csütörtökön bejelentette: elindítja új, hármas kampányát, amivel nemcsak a Facebookon, de a Messengerben és az Instagramon is szembeszállnak a problémával.
A cég két vezetője, Guy Rosen és Tessa Lyons egy blogposztban ecsetelték, hogyan is képzeli mindezt a közösségi oldal. A kampány három fő pontja
- az eltávolítás,
- a csökkentés és
- a tájékoztatás.
Ezt a stratégiát már 2016 óta követik, erre alapozva azonban most új irányból közelítenek a problémához. Ezek alapján
- eltávolítják a felhasználói feltételeket sértő kontenteket,
- csökkentik a felhasználó feltételeket nem sértő, de problémás tartalmak elérését, valamint
- kiegészítő információkkal segítik a felhasználót a tájékozódásban.
Az "eltávolítás" kapcsán a Facebook egy új részt vezet be a közösségi irányelveknél, amelyben a felhasználók megnézhetik, havonta milyen frissítéseket hajtott végre az irányelveken az oldal. Emellett a következő hetekben odapörköl a csoportoknak is: megvizsgálják, hogy az adminisztrátorok és moderátorok megsértették-e a közösségi irányelveket, valamint azt is, hogy a csoporttagok milyen posztjait hagyják jóvá. A Facebook bevezet egy új, Group Quality nevű funkciót is, amivel a csoportok adminjai láthatják, milyen bejegyzéseket távolítottak el vagy jelöltek meg, valamint az összes álhírt is megmutatják nekik a moderátorok, amelyek kikerültek a csoportba.
A "csökkentéssel" a Facebook a félreinformálás és a kattintásvadász tartalmak ellen akar küzdeni. Mivel ez a fajta tartalom csak "problémás", ezért a közösségi oldal fejlesztői ezek elérésére és rangsorolására szeretnének hatni.
Mindehhez a következő hónapokban az akadémikusok, az újságírók, a kutatók, valamint a civil szervezetek képviselőivel ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy hatékonyabb legyen a tartalmak kezelése az oldalon. Emellett ha például egy csoport folyamatosan olyan posztokat oszt meg, amelyet álhírként jelölnek meg a tényellenőrzők, annak csökkentik az elérését a Hírfolyamban.
További lépésként feljegyzik azoknak a weboldalaknak a címét, amelyeknél gyanúsan sok a külső hivatkozás ahhoz képest, hogy a web más részein mennyit találni. Ezeket egy "Click-Gap" jellel jelölik meg, hogy mindenki tudja, valószínűleg álhírrel van dolgunk.
Eközben az Instagramon elkezdték csökkenteni a nem megfelelőnek tartott bejegyzéseknek az elérését. Ezek nem sértik ugyan a közösségi irányelveket, de nem is a platformra valók.
Végül, de nem utolsó sorban a Facebook a minőségen is szeretne javítani, így tájékoztatni szeretné a felhasználókat arról, mennyire megbízható egy oldal. Ennek keretében a Facebook-oldalakhoz hamarosan egy mutatót is rendelnek majd, ami megmutatja, mennyire rajta a kattintásvadász tartalom. Emellett lehetővé teszik azt is, hogy a felhasználók eltávolítsanak egy bejegyzést vagy hozzászólást abból a csoportból, aminek már nem tagjai.
A Messengerben eközben további lehetőséget adnak a felhasználóknak, hogy szabályozni tudják, kik küldhetnek nekik üzenetet, valamint egy "jelvényt" is bevezetnek, hogy ezzel mutassák meg, melyik lehet a kamuprofil.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.