Hétfőn élesedett a Facebook legújabb funkciója, amely segít, hogy bizonyos ügyekben petíciót indítsanak a felhasználók, megszólítva ezzel a helyi képviselőket. A Community Actions egyelőre az Egyesült Államokban vált elérhetővé, de ha beválik, más országokra is kiterjeszthetik.
Hétfőn indult el a Facebook legújabb funkciója, aminek köszönhetően nagyobb teret kaphatnak a civil kezdeményezések. Az egyelőre csak az Egyesült Államokban elérhető Coommunity Actions (magyarul valószínűleg: Közösségi kezdeményezések) segítségével politikai petíciókat indíthatunk (és jeleníthetünk meg) a hírfolyamban.
A petícióhoz egy leírást kell készíteni, hogy pontosan mi a célja a kezdeményezésnek, valamint bejelölni azokat a politikusokat, képviselőket, döntéshozókat, akik megoldást nyújthatnak a petícióban megfogalmazott problémákra. A kezdeményezést ezután bárki támogathatjat, de csak a közeli ismerősök és a közszereplők nevét fogjuk látni, mindenki más neve rejtve marad, így csak azt lehet tudni, összesen hányan állnak be az adott ügy mögé.
A működésre mutattak egy példát is. Ha valaki azt szeretné, hogy egy parkban legyenek szelektív hulladékgyűjtők, akkor az valahogy így néz ki:
Bár a Facebook fejlesztői mindezt jó szándékkal készítették, ugyanakkor tisztában vannak vele, hogy a funkciót valaki visszaélésekre használná, kiforgatva a fejlesztés eredeti szándékát. (Ha csak a magyarországi politikai helyzetre gondolunk, rögtön érthető az aggodalmuk.) Ennek fényében amellett, hogy bizonyos témákban nem lehet majd petíciót indítani, a funkció működését segíti algoritmus és egy moderátorcsapat is azon dolgozik majd, hogy ne lehessen homofób, rasszista, kirekesztő vagy gyűlöletkeltő (és még sorolhatnánk) témájú kezdeményezést indítani.
Emellett további tiltás (az Egyesült Államokban), hogy az elnököt vagy az alelnököt ne lehessen megjelölni, azt szeretnék ugyanis elérni, ha mindenki a helyi döntéshozókhoz fordulna, hiszen nekik is komoly felelősségük van a politika alakulásában. Ha a funkciót Magyarországon is bevezetik, valószínűleg hasonló lesz a minta.
Mindez nem az első olyan lépés, amivel a Facebook szeretné átláthatóbbá tenni a politikát és visszaadni a kontrollt a felhasználók (szavazók) kezébe. Tavaly szeptemberben például bejelentették, nem segítenek be többé a politikai kampányokba, néhány napja pedig azt, hogy
Magyarországra is kiterjesztik az új szabályt: megmondják, ki ad fel politikai hirdetéseket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.