A Windows 10-ben lehetőség van rá, hogy térhatású hangot közvetítsen a rendszer egy teljesen hagyományos fejhallgatón keresztül. Mutatjuk, mit kell beállítani.
A térhatású – vagy 3D-s – hangzás sokat javíthat a zenék vagy filmek élvezeti faktorán, az azonban, hogy ilyen hangot halljunk, nem is annyira egyszerű. Ehhez ugyanis több hangfalra és speciális eszközökre lehet szükség, ami egyáltalán nem olcsó mulatság. A fejhallgatók egy része szintén képes a 3D-hangzásra, azok azonban nem adnak vissza olyan jó minőségű hangot, mint a hagyományos társaik. Bő egy éve már ott van a Windows 10-ben a funkció, aminek köszönhetően úgy élvezetjük a térhatású hangzást, hogy ehhez semmilyen különleges, drága eszköz beszerzésére nincs szükségünk.
Jelenleg két, 3D-hangzást biztosító rendszer van, amit beépítettek a Windows 10-be (ez a Windows Sonic és a Dolby Atmos), de már úton van a harmadik változat is. A Window Sonic a Microsoft ingyenes megoldása, ami képes 5.1-es és 7.1-es hangot kicsiholni még az egyszerű sztereó fejhallgatóból. A Dolby Atmos ugyanerre képes, csak megspékelve az úgynevezett objektumalapú hangszabvánnyal.
A The Next Web leírása szerint utóbbi lényege, hogy az 5.1-es vagy a 7.1-es hangrendszer imitálása helyett arra törekszik, hogy olyan hangzást állítson elő, mintha a hangot kiadó tárgy a fejünk körül keringene. Az olyan játékok, mint az Overwatch, a Battlefield 1 és a Star Wars Battlefront már Dolby Atmos hangzással készültek el. Az élvezetéhez viszont az kell, hogy a filmek és játékok támogassák a Dolby Atmos hangzást, valamint 15 dollárért (kb. 4300 forint) le kell tölteni egy alkalmazást, ami lehetővé teszi a funkció működését. A Dolby Atmos mellett azonban feltűnt a színen még egy hangformátum, ami remek hangzást biztosíthat: a DTS:X.
A Sonic és az Atmos bármilyen sztereó fejhallgató esetében működik, sőt, utóbbi bizonyos esetekben még jobban is működhet, mint a hangfalakkal. Az ezt lehetővé tévő technológia meglehetősen bonyolult, a lényeget azonban a HRTF (head-related transfer function) nevű algoritmus adja, ami lehetővé teszi a valós hangzás létrehozását. A természetben a hangok hallását az is befolyásolja, hogy a fülcimpánk vagy fejünk hogyan módosítja a hangullámot. Az agyunk ez alapján számítja ki, hogy honnan érkezhet az adott hang. Az algoritmus ezt hangzást igyekszik imitálni.
Az algoritmust az úgynevezett binaurális felvételi eljárás ihlette, amelynek lényege, hogy a hangokat rögzítő mikrofont nem a szabadba teszik ki, hanem a fülbe helyezik be, így pontosan azt a hangot képes rögzíteni, amit az ember is hall. Az eredmény valami ilyesmi lesz (érdemes fejhallgatóval meghallgatni):
Persze ez a megoldás sem tökéletes, de sokkal életszerűbb, mint amit a hagyományos hangrögzítés és hangzás képes visszaadni.
A térhatás aktiválásához előbb dugja be fülhallgatóját a gépbe. Ezután vigye az egerérmutatót a tálca jobb alsó sarkában található hangerő ikonra, a kattintson rá a jobb egérgombbal. Majd a térhatású hang kiválasztásánál beállíthatja, hogy Dolby Atmos vagy Windows Sonic közvetítse a hangot. Utóbbi esetében nincs több teendő, előbbi esetében viszont meg kell vásárolni a fentebb említett alkalmazást.
Ha máskor is tudni szeretne ügyes Windows-tippekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.