A jó minőségű fotó elkészítéséhez nem elég, ha egy csúcsmobil van a kezünkben, az apró részletek is számítanak. Öt profi magyar fotóst kérdeztünk meg arról, mire kell figyelnünk.
Az okostelefonok kameráinak fejlődése hosszú évek óta komoly fejfájást okoz a fényképezőgépek gyártóinak. A nagy gépek szinte már egyedüli előnye, hogy az okostelefonokban túl "kevés a hely" az objektívek számára, emiatt nem is tudják azt a szintet hozni, amit egy profi tükörreflexes, vagy tükör nélküli fényképezőgép. Ezt a hátrányt azonban egyre inkább kezdik behozni az okostelefonok, a fejlesztők a fizikai korlátokat a képfeldolgozó szoftver fejlesztésével igyekeznek ellensúlyozni.
A jó minőségű kép elkészítésének azonban ez csupán a technológiai oldala. Ahhoz, hogy valóban megfelelő fényképet készítsünk, az apró részletekre is oda kell figyelnünk. Éppen ezért megkértünk 5 profi magyar fotóst, adjanak tippet a felhasználóknak, miként lehet mobillal a lehető legjobb fényképet elkészíteni.
1. Farkas Márton, a Travelisedme bloggere, fotós
Minden telefonos kép elrontója a digitális zoom. Ezt próbáljuk kerülni, mert ugyan a témát közelebb hozza és pár lépést megspórolhatunk vele, azonban a képminőség drasztikusan csökkenni fog a szoftveres rásegítésnek köszönhetően. Sok készülék már optikai zoomot használ egy bizonyos pontig, illetve úgynevezett portré funkcióval is ellátják a mobilokat, kis mélységélességet (magyarul: háttér elmosást) szimulálva ezzel. Utóbbi esetben mehet a zoom, de mindenképpen figyeljünk annak határaira.
2. Jancsó Gergely, fotós, vlogger, a Jancsó fotósuli vezetője
Portréfotózás esetén érdemes elkerülni minden olyan elem belekomponálást a háttérbe, ami elvonhatja a néző figyelmét. Gondolok itt a belógó faágakra, autókra, vagy minden olyan felesleges elemre, amit zavaróan hathat a képre. Továbbá javasolt még, hogy a horizont (amennyiben látható a képen) ne a portréalany fején keresztül haladjon át, hanem lehetőleg alatta vagy felette helyezkedjen el. Mindemellett a leggyakoribb hiba, hogy nem a témára fókuszál a kép készítője, hanem megpróbál minél többet megmutatni egy fotón. Érdemes arra törekedni, hogy csak a lényeget, minél lényegre törőbben, szűkebb kompozícióval mutassa meg a fotós.
3. Simonffy Péter, fotós, videós
Szoktassuk magunkat ahhoz, hogy csak egy képet készítünk. Ha van egy egyszerű téma, ami lehet ételfotó, vagy egy épületfotó, akkor ne csináljunk temérdek képet, amiből aztán úgyis csak egyet használunk. Próbáljunk arra törekedni, hogy csak egy fotót készítsünk, de az legyen tökéletes. Ezzel a hozzáállással magunkat is fejlesztjük, és jobb fotók készülnek majd a jövőben. Az sem hátrány, hogy a jövőben nem kell tucatnyi rosszul sikerült fotó közül megtalálni azt, amit éppen keresünk.
Pro tipp: Mindig fotózzunk RAW-ban, ha a telefon képes rá. A mai csúcskészülékek legtöbbje alkalmas RAW fotók készítésére. Ha a gyári alkalmazásban nincs ilyen funkció, akkor az Adobe Lightroom CC appot ajánlom. Így a kép sokkal több adattal bír, így szerkeszthetőbb is lesz.
4. Dragon Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem oktatója, a #BREW Instagram-kísérlet kutatója
Egy Instagram feed akkor néz ki jól, ha konzisztens, így gyakori hiba, hogy változtatás nélkül ugyanaz a filter kerül minden feltöltött képre. Mivel azonban a képek többnyire különböző körülmények között készülnek, ugyanazok a beállítások egészen más eredményt képesek produkálni, vagy ha maga a hatás hasonlít is, az egyes képek esztétikája sérülhet.
Érdemes első lépésben a filter hatásának erősségét állítani, lehetőleg minél alacsonyabb értékre, így a képek a minimális színezés és effektezés miatt sokkal jobban mutatnak majd együtt – de ha szeretnénk ráerősíteni egy-egy színre, minimális kontraszt, csúcsfény és árnyék állítással azonnal értékelhető kép lesz az eredmény. A kulcs a mértékletesség!
5. Farkas Anna, a Colorcam Magazine főszerkesztője
Hála a telefonos kamerák technikai fejlődésének, egyre jobb képeket készíthetünk velük az éj leszálltát követően is, de azért változatlanul a nappali fotók azok, melyekkel bátran megtölthetjük az Insta-feedünket. Még a profi géppel dolgozó fotóstól is precíz beállításokat és sok türelmet követel egy jól sikerült esti kép elkészülte, telefonos felvételeknél pedig még nagyobb a zajosodás és az elmosódás, azaz a képminőség jelentős romlásának esélye. Tipp: válasszuk inkább az arany óra, azaz a naplemente időszakát, amikor a tárgyak és személyek csodás kontúrt kapnak, a színek pedig légiesen elegánsak lesznek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló tippekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.