A globális felmelegedés veszélybe sodorhatja a legforgalmasabb repülőterek negyedét. Az extrém időjárás és a tengerszint emelkedése néhány évtizeden belül szó szerint elmoshatja őket a Föld színéről.
Javában dolgoznak a Kanszai nemzetközi repülőtér szakemberei azon, hogy a légikikötő mielőbb újranyithasson. A futópályákat és az alattuk-mellettük meghúzódó kritikus infrastruktúra jelentős részét a Japán elmúlt évtizedeinek legpusztítóbb tájfunja, a Dzebi által keltett hullámok tették időlegesen teljesem használhatatlanná.
A mesterséges szigetre épített Kanszai repülőtér mostani látványhoz ideje lesz világszerte hozzászoknunk, jósolja cikkében a The New York Times. A lap a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) és az OpenFlight adatbázisának elemzése után úgy találta, hogy a világ 100 legforgalmasabb repülőterének negyede még 10 méterrel sincs a tengerszint fölött. Ezeket fokozottan veszélyezteti a globális felmelegedésnek köszönhető tengerszint-emelkedés. Tucatnyi repülőtér még 5 méterrel sem emelkedik fölül a szinten, köztük New York, San Francisco, Sanghaj és a jóval közelibb Róma repülőterei.
Nem véletlen, hogy a repülőterek közül ilyen sokat építettek viszonylagosan alacsonyan fekvő területekre. A repülésben éppen ez az ideális: nem csak olcsóbb ilyen helyre építkezni, mind a magasabban fekvő, dombosabb-hegyesebb vidékekre, de a fel- és leszálló gépeknek sem kell kerülgetniük a természeti képződményeket.
Az viszont vitathatatlan, hogy a tengerszint feletti nem túl nagy magasság azt jelenti, a szint emelkedésével az adott területet elöntheti a víz. (Ez természetesen közel sem csak a repülőtereket érinti. A Notre Dame-i Egyetem kutatói nemrég egy olyan mértéket készítettek, amelyről leolvasható, melyik ország milyen eséllyel éli túl a klímaváltozást. Az itt elérhető összeállításban Magyarország is szerepel.)
A klímaváltozás nem csak a légikikötőket, magát a repülést is érintheti. Szakértői becslés szerint 12-13 utassal kevesebb fér majd egy repülőre, sok járatot törölni kell, ha így halad tovább a forróság. És hogy ez nem csak egy távoli, sötét jóslat, arra sajnos már példákat is láthattunk, már tavaly is pórul járt egy Lufthansa-gép.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.