Nem árult zsákbamacskát Mark Zuckerberg a Facebook hírfolyamának megváltoztatásakor, nem tagadta, hogy sokan meg fogják érezni ezt, ki így, ki úgy.
Nagyjából egy hónapja jelentette be a Facebook első embere, hogy ezután az „aktív tartalmakra” kívánják helyezni a hangsúlyt, és nagyobb teret kapnak majd a felhasználók családtagjaihoz, ismerőseihez kapcsolódó posztok, illetve háttérbe szorulnak azok a bejegyzések, amelyek különféle vállalati és márkaoldalaktól származnak – a részletekről itt olvashatnak.
Már akkor sejteni lehetett, hogy ezt bizony megérzik majd a tartalomszolgáltatók, és már itt is vannak az első eredmények. A globálisan 50 ezer tartalomszolgáltatót vizsgáló Chartbeat adatai szerint január eleje óta 6 százalékot esett vissza a kiadók felé irányuló forgalom a Facebookról. Ez a forgalomesés egyébként már tavaly elkezdődött, 2017-ben összességében 15 százalékkal esett vissza. Jelenleg a nagy kiadók forgalmának 30 százalékát adja a Facebook, 40 százalékát a Google.
A PopSugar nevű női és életstílus magazinokat kiadó cég is hasonló vizsgálatokat végzett Saját fejlesztésű TrendRank nevű eszközével: 700 tartalomszolgáltatóról gyűjtött adatokat 17 kategóriában. A legnagyobb visszaesést (14 százalék) , érthetően, a hírek kategóriában tapasztalták, ami olyan tartalomszolgáltatókat érint, mint a The New York Times, a CNN, a Washington Post vagy a BuzzFed. Csökkenést tapasztaltak még a tech, illetve a fitnesz kategóriában is (bár ez szezonális is lehet), mindenesetre most úgy tűnik, a Facebook tényleg beváltotta az ígéretét.
A kiadók most azzal vigasztalják magukat, hogy mindeközben a más forrásokból (Google, Apple News) érkező forgalom növekszik, és a hűséges látogatók száma tovább nő. Azt azért nehéz megjósolni, milyen hatásai lesznek még a Facebook-változtatásoknak, már csak azért is, mert ezek még messze nem fejeződtek be.
Ha tudni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát. Hátha még ér valamit.