Tech MTI 2018. február. 09. 19:13

Csinálnak egy kísérletet 4 héten át egy 51 fokos sivatagban: így próbálják ki, milyen lenne a Marson élni

A marsi viszonyokat szimuláló négyhetes expedíció kezdődött Dél-Omán egy távoli sivatagjában, hogy folytatva a korábbi szimulációkat, a kutatók azt vizsgálják, milyen technikai nehézségek várnak a Marsra érkező űrhajósokra és a munkájukat segítő robotfelderítőkre.

A jemeni és szaúd-arábiai határhoz közel fekvő Dzofár-sivatag felszíne a maga sódombjaival és kiapadt folyómedreivel szinte a megszólalásig hasonlít a Marséhoz. Az Arab-félsziget sivatagjaiban a hőmérséklet akár az 51 Celsius-fokot is elérheti és a szélsőséges körülményeket csupán kevés állat és növény képes elviselni.

Mindez elegendő érvként szolgált 25 ország több mint 200 tudósa számára ahhoz, hogy itt hajtsa végre az Amadee-18 elnevezésű Mars-szimulációt. Az Ománi Marsbázis egy végeláthatatlannak tűnő dűne keleti csücskében kapott helyet: a fedett folyósokkal összekötött félgömbökből álló, 2,4 tonnás felfújható építményt laboratóriumokká és a legénység szálláshelyeivé alakított konténerek ölelik körbe.

A közel-keleti ország kormánya az ENSZ Világűrbizottságának találkozóján ajánlotta fel, hogy szívesen lesz a házigazdája az Osztrák Űrfórum (ÖWF) soron következő szimulált Mars-küldetésének.

AFP / Karim Sahib

A kutatók a világ különböző tájairól küldtek kísérleti ötleteket az Amadee-18 program számára, amelynek keretében végül 16 tudományos kísérletet hajtanak végre, köztük egy "ördögszekérnek" becézett marsjáró robot, valamint az "egyszemélyes űrhajóként" is emlegetett Aouda nevű, csaknem 50 kilogrammos űrruha tesztelését.

A szándék, hogy hamarosan embert küldjünk a Marsra, ma már nagyon is egyértelmű: ilyen tervekről beszélt már Elon Musk vagy épp a NASA mellett Donald Trump is, a National Geographic pedig korábban már le is forgatott egy sorozatot egy elképzelt utazásról.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.