Tech hvg.hu 2017. augusztus. 15. 07:02

Magyarországon is bekapcsolták a Facebook apróhirdetési rendszerét, már használhatja is

A magyar felhasználók számára is elérhetővé tette Marketplace szolgáltatását a Facebook. Ennek segítségével a közösségi oldal használói egyszerűen tudnak különböző árucikkeket vásárolni, vagy saját dolgaikat eladni. Világszinten mostanra mintegy 550 millió ember használja a Facebook különböző adásvételi csoportjait.

A Facebook felhasználók közötti adásvételt biztosító piacterének használatához – és az elérhető termékek böngészéséhez – elegendő a Facebook mobilalkalmazásában megjelenő vásárlás ikonra kattintani.

A Marketplace megnyitásakor a közelben lévő felhasználók által eladásra kínált termékek fotói fogadják a látogatót. Az oldal tetején lévő keresőmező segítségével konkrét termékekre is rá lehet keresni, az eredmények pedig helyszín, kategória és ár alapján szűrhetők le. Emellett lehetőség van az árucikkek kategóriánként való böngészésére is (például elektronikai eszközök, lakberendezés, kert vagy ruházat és kiegészítők). A beépített helymeghatározó eszköz segítségével a felhasználók nem csak a közelükben elérhető, hanem akár más településen meghirdetett termékeket is egyszerűen átböngészhetik.

Ha egy termék érdekesnek bizonyul, elég rábökni a fotójára a további információkhoz, például a részletes termékleíráshoz, illetve az eladó adatainak (név, profilkép, város stb.) megtekintéséhez. Az érdekesnek talált árucikkeket el is lehet menteni későbbre. Mind az eladók, mind a potenciális vevők áttekinthetik egymás nyilvános profilját, amelyből azt is kideríthetik, hogy a másik fél mikor regisztrált a Facebookra, illetve vannak-e közös ismerőseik.

Facebook

Ha egy felhasználó érdeklődését felkeltette egy termék, közvetlen üzenetben felveheti a kapcsolatot az eladóval a Facebookon keresztül, és ajánlatot tehet a vételre. Ettől a ponttól kezdve a felek maguk állapodhatnak meg az eladás feltételeiről, a Facebook nem működik közre sem a Marketplace-en elérhető árucikkek árának kifizetésében, sem a termék kiszállításában. Ugyanakkor a Facebook gépi tanulási technológiát használ és a közössége segítségét is igénybe veszi azoknak az termékeknek a beazonosításához, amelyek sértik a közösségi oldal használatának előírásait. Azt ígérik, ha ilyen tételt találnak a Marketplace-en, gyorsan intézkednek annak eltávolításáról.

A Marketplace-en egyszerűen lehet eladásra kínálni egy terméket: le kell fotózni; meg kell adni nevét, leírását és árát, majd meg kell erősíteni az eladás helyét, kiválasztani a megfelelő termékkategóriát és publikálni kell a hirdetést.

A felhasználók kezdetben a facebookos csoportokban kezdtek árucikkeket csereberélni, ezek hatalmas népszerűségnek örvendenek, ma már világszerte mintegy 550 millió ember látogatja ezeket egy átlagos hónapban. A Facebook szerint a Marketplace elindításával egy könnyen használható, egységes felület válik a felhasználók számára elérhetővé, amelyen a felhasználók közvetlenül egymással állnak kapcsolatban. A Marketplace használatához ráadásul nem kell semmilyen új applikációt letölteni a telefonra. A korábbi és aktuális tranzakcióikat a felhasználók „A te dolgaid” szekcióban érhetik el a Marketplace-en. Ezen a felületen érhetők el a korábban elmentett termékek, az általuk meghirdetett árucikkek, illetve a más eladókkal és vevőkkel váltott üzenetek is.

Mennyire jó fogás?

Kérdés, hogy a Facebook (itthon) új szolgáltatása milyen hatással lesz a hazai „lakossági e-kereskedelem” legnagyobb szereplőire, így például a Jófogásra és a Vaterára. A több országban már tavaly ősz óta elérhető Marketplace sehol sem igazán lopta el a showt. Ráadásul az is hamar kiderült, hogy a Facebooknak erre a szolgáltatásra is érdemes külön moderátorcsapatot ráállítania: a Marketplace-t már az első napokban ellepték azok az áruk, melyeknek nem szabadott volna feltűnniük rajta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.