A Facebook kutatói minden eddiginél emberibb tulajdonságokkal ruházták fel a chatbotot, ami után már nehéz megkülönböztetni, hogy emberrel vagy géppel beszélgetünk.
A chatbotok igen jó szolgálatot tesznek, hiszen megkönnyítik a hétköznapi életet. A segítségükkel gyorsabban rendelhetünk virágot, mozijegyet, két tizenéves fiatalnak köszönhetően pedig már percre pontosan tudjuk a szegedi közlekedési menetrendet is. A Facebook azonban bejelentette, olyan botot fejlesztettek, ami minden eddiginél emberibb.
Az Engadget beszámolója szerint a mesterséges intelligencia kutatásáért (Facebook Artificial Intelligence Research (FAIR)) felelős szakemberek alapvető emberi tulajdonsággal látták el a botot – megtanították alkudozni. Ehhez az emberi viselkedést tanulmányozták: két fél hogyan alkudozik a különböző tárgyak áráról, majd hogyan osztják fel azokat egymás között. A viselkedési mintát végül lemodellezték, majd a botnak is megtanították, ami aztán kiválóan alkalmazta az ellesett metódust. A botot embereken is tesztelték, akinek többsége nem tudta megmondani, hogy számítógéppel beszélget, vagy valaki mással.
Ahhoz azonban, hogy ez az egész működjön, a gépnek nemcsak megtanulnia kellett a viselkedésmintát, de megfelelően alkalmazni is. Éppen ezért a bot a beszélgetésen keresztül folyamatosan szimulálja, hogy annak milyen lesz a lehetséges kimenetele, és az alapján kezd el alkudozni. A szoftver egyébként meglepően keményen tárgyalt a végső célja elérése érdekében. Sőt, az is előfordult, hogy hazudott: nem egyszer olyan tétel után érdeklődött, amire semmi szüksége nem volt, hogy később felajánlja azt egy olyanért cserébe, amit viszont magáénak szeretett volna tudni.
A kutatók állítása szerint ezt már nem ők programozták a botba, saját magától jött rá erre a stratégiára. Mint mondják, ez egy nagyon fontos lépés lehet a mesterséges intelligenciával folytatott kutatásokban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.