Az Emirates szerint csak náluk több millió liter vizet spórolhat meg évente az a környezetbarát repülőgép-tisztítási eljárás, amelyet a környezetvédelmi világnap alkalmából mutatottak be. A „drywash” technológiával víz nélkül, vagy minimális víz felhasználásával tisztíthatók a repülőgépek, szemben az alkalmanként több ezer liter vizet igénylő hagyományos módszerrel.
A repülés közben a gépek külső felszínén felhalmozódó por és egyéb szennyeződések nemcsak a gépek esztétikai megjelenését rontják, hanem növelik az üzemanyag-felhasználást, és csökkentik az aerodinamikát. A repülőgépeket hagyományosan évente négyszer-ötször magasnyomású vízzel tisztítják, amely egy A380-as esetében alkalmanként 11 300 liter, egy Boeing 777 esetében pedig 9 500 liter víz felhasználásával jár.
Az Emirates 2016 eleje óta alkalmazza több mint 250 gépből álló flottáján a „drywash” technológiát. Az eljárás első lépéseként folyékony tisztítószert visznek fel a külső felszínre. Az így keletkezett filmréteget mikroszálas törlőkendővel távolítják el, amely egyszerre polírozza és tisztítja a gépet. A kialakult védőréteg fényesebbé és ellenállóbbá teszi a festett felületet. A „drywash” technológiával egy tizenöt fős csapat egy A380-ast 12, egy Boeing 777-est 9 óra alatt tisztít meg.
A légitársaság szerint a „drywash” technológia alkalmazásával évente több mint 11 millió liter vizet spórolnak meg 260 gépből álló flottájuk tisztításakor. A cég tapasztalatai szerint a repülőgépek jóval tovább maradnak tiszták, ezért elég azokat évente kétszer-háromszor lemosni. A kisebb szennyeződéslerakódás következtében a gépek kevesebb üzemanyagot használnak el. Az eljárás működtetési szempontból is hasznos, hiszen a „drywash” ideje alatt számos olyan karbantartási munka is elvégezhető, amely a vízre érzékeny eszközök miatt a vízzel történő mosás során nem lenne lehetséges.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.