Az önvezető járművek hatalmas terhet vehetnek le a jelenleg túlzsúfolt nagyvárosok válláról. Vitézy Dávid szerint ha a technológia elterjed, azzal a parkolóhelyek 94 százaléka is feleslegessé válik, összességében pedig egy sokkal élhetőbb várost kapunk majd.
A nagyvárosokban hosszú évek óta fennálló probléma, hogy a közlekedés korántsem annyira hatékony, mint amennyire az lehetne. Hogy mennyire átgondolatalanul közlekedünk, azt jól mutatja az amerikai Inrix néhány hónapja kiadott legfrissebb jelentése.
A cég 38 ország 1064 városának közlekedési szokásait monitorozza, és meglehetősen lesújtó eredményre jutottak. Budapesten például évente átlagosan 22,6 órát töltenek az autósok a dugóban állva, de van egy magyar város, ahol még ennél is rosszabb a helyzet. A BKK egykori vezére, Vitézy Dávid szerint azonban a városi közlekedés jelentős változás előtt áll.
"A 2013-as felmérés szerint a budapestiek 65 százaléka használt valamilyen tömegközlekedési eszközt (vagy járt gyalog, esetleg kerékpárral), míg a másik 35 százalék autóval közlekedik. A célkitűzés az, hogy 2030-ra ez 80-20 arányba tolódjon el" – mondta Vitézy Dávid szerdán az SMART 2017 konferencián. A szakember szerint minderre komoly hatással lehetnek a vezető nélküli autók.
Hogy mennyire, azt jól mutatja egy nemrég Lisszabonra elkészített szimuláció. Ezek alapján ha ebben a pillanatban minden autót önvezetőre cserélnénk le, összességében 87-90 százalékkal(!) lenne kevesebb autó az utakon. "Mindez azt jelentené, hogy a felszíni parkolóhelyek 94 százaléka feleslegessé válna. Egy ilyen megoldással hatalmas kapacitás szabadulhatna fel Budapesten is" – tette hozzá a szakember.
Vitézy szerint azonban fontos kérdés, hogy az autómegosztó szolgáltatások és az önvezető autók milyen hatással lennének a tömegközlekedésre. A BKK egykori vezetője szerint ugyanis jelenleg ez a közlekedési mód az, ami a leghatékonyabb egy város számára. Az önvezető autókból ugyanis hiába van kevesebb, a számítások szerint ugyanakkora forgalommal járna a működésük, mint a jelenlegi mennyiségű autók esetén, ugyanis még üres járatban is folyamatosan közlekednének.
Az előadásban kifejtette, a legjobb irány valószínűleg az lehet, amit Oslóban csinálnak: itt önvezető kisbuszokkal egészítik ki a tömegközlekedést, így nemcsak csökken az autók száma az utakon, de a forgalom is jóval kisebb lesz a városban. Ez pedig összességében azt jelenti, hogy a város szép lassan visszafoglalhatja magának a jelenleg az autók által birtokolt (például parkolóként használt) területeket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.