A facebookos chatbotok egyre több ügyfélszolgálati feladatot látnak el, ugyanakkor a felhasználók mind inkább belefáradnak a közösségi médiába – állítja a Telenor Csoport idei évre előretekintő kutatási részlege.
A norvég telekommunikációs vállalat szerint bár az Y-generáció tagjai idejük jelentős részét töltik appok és közösségi oldalak használatával, e tevékenységükben az idén jelentős változásra kerül majd sor. Közel tíz éve használhatjuk a Facebookot és társait, és láthatjuk ezeken a nap 24 órájában ismerőseink státuszfrissítéseit, üzeneteit és fotóit. A végtelen közösségi interakció azonban terhessé válhat, így a Telenor kutatórészlegénél arra számítanak, hogy 2017-ben az emberek egyre többször aktiválják majd okostelefonjaik repülő üzemmódját akkor is, ha csak egy kis nyugalomra vágynak. Az idén trendinek számít az is, ha valaki egyes közösségi oldalakon megszünteti a regisztrációját – vélik a Telenor Csoport kutatói.
A közösségi oldalakat használók frusztrációját a Telenor szerint „posztigazság”-nak (post-truth) nevezett jelenség is fokozza, nem véletlen, hogy az Oxford Dictionaries ezt választotta 2016-ban az év szavának. A posztigazság azt a jelenti, amikor a közvéleményt az objektív tények kevésbé befolyásolják, mint az érzelmek és a személyes meggyőződés, vagyis az, hogy egy dolog igaz-e, mellékessé válik.
A vállalatcsoport szakemberei ugyanakkor biztosan remélik, hogy sokan továbbra is használják már a Facebookot, már csak azért is, mert véleményük szerint a jelenleg leginkább ott terjedő chatbotok nemsokára a mindennapi ügyintézőink lesznek. Olyan számítógépes programokról van szó, amelyekkel hasonlóan lehet csevegni kérdés-válasz formájában, mintha egy emberrel chatelnénk, de a válaszokat mesterséges intelligencia küldi.
A Telenor maga is próbálgatja már chatbotok alkalmazását. Az ezekkel való kommunikáció írásban történik, de a későbbiekben akár beszédfelismeréssel is kiegészíthető lesz, így a chatbotokkal hasonlóképpen társaloghatunk majd, mint egy emberrel. A chatrobotok különösen hasznosak lesznek a mobilszolgáltatók, de minden olyan vállalat számára is, amely ügyfélszolgálatot működtet, hiszen az algoritmusok a nap minden órájában, időzónától függetlenül segítséget tudnak nyújtani az ügyfeleknek.