Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság azt szeretné elérni, hogy az okostelefonok gyártói egy olyan korlátozást építsenek bele a készülékekbe, ami lehetetlenné teszi az autós használatot.
Évente több tízezer olyan baleset történik az utakon, ahol a vétkes sofőr épp az okostelefonjával volt elfoglalva, ezért nem figyelte az utat. Sajnos ez a hiba gyakran halállal végződik, nem is csoda, hogy a britek durván szigorítanának az erre (is) vonatkozó törvényen. A balesetek visszaszorítása érdekében azonban az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) is lépésre szánta el magát: már a gyártás során kemény korlátozásokat építtetnének a telefonokba.
Az AutoNews beszámolója szerint az NHTSA november végén arra kérte a mobiltelefonokat és szoftvereket készítő cégeket, hogy dolgozzanak ki egy olyan rendszert, ami képes blokkolni az autós mobilját. Ennek értelmében telefonálni ugyan lehetne a készülékkel, ám a szöveges üzenetek írása és olvasása, a videózás és az internetes böngészés tiltást kapna a vezetés idejére. A navigációs rendszereket használhatnák ugyan, ugyanakkor szükség lenne hozzá a használati utasításra is, ami megmutatná, hogyan lehet biztonságosan használni azt.
Az autógyártók és a legnagyobb tech cégek egyébként már elindultak ebbe az irányba: az általunk is kirpróbált Apple CarPlay és az Android Auto rendszerek összehangolják a telefont a kocsikba épített érintőképernyős kijelzővel, erre az időre pedig sok alkalmazás elérhetetlenné válik. Az NHTSA viszont azt szeretné, ha a cégek kidolgoznának egy olyan szabályozást, ami szinte az összes alkalmazást letiltaná az út idejére. És bár a hatóság maga amerikai, szinte biztosak lehetünk benne, hogy ha hatására a gyártók beépítik a korlátozást, az nálunk is aktív lesz majd.
A General Motors szóvivője, Vijay Iyer szerint a cég palettáján már nagyjából 40 olyan modell van, amibe beépítették a mobilos rendszer valamelyikét, ami alapvetően nem engedi, hogy a vezetés ideje alatt szöveges üzeneteket írjanak a mobilon – a hangirányítással történő üzenetírás viszont engedélyezett.
A témában az NHTSA 60 napig várja a javaslatokat, mielőtt döntene, hogy milyen formában szigorítsanak a a mobilhasználat feltételein. A terv viszont több érdekes kérdést is felvetne: a sofőr két telefonnal például simán ki tudná játszani az autó rendszerét, ha pedig a sebesség alapján döntene a telefon önmaga zárolása mellett, honnan tudja majd megkülönböztetni a mobil, hogy sofőrök vagy utasok vagyunk az autóban, vagy hogy egyáltalán autóval, nem pedig busszal, taxival vagy vonattal közlekedünk épp.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.