A Facebook és a tulajdonában lévő Oculus fejlesztői konferenciáján nemcsak új hardvert mutattak be, de végre arra is választ kaphattunk, miként képzeli el a Facebook a közösségi élmény beágyazását a virtuális valóságba.
Azt már korábban is sejteni lehetett, hogy a Facebooknak komoly tervei vannak a virtuális valósággal, de a dolog egészen nyilvánvalóvá vált akkor, amikor kiderült: megveszik a VR-szemüvegeket készítő Oculust. Tavasszal piacra is dobták az első eszközt, de ilyen szempontból semmi forradalminak mondható dolgot nem hozott a szemüveg. Erre egészen a mostani bejelentésig kellett várni, amikor is maga Mark Zuckerberg mutatta be, mire lesz képes a jövőben a Rift (és persze miért is kell mindenkinek vennie egyet).
A Connect konferencián megvillantott vízió szerint a jövőben a VR-szemüvegen keresztül a virtuális térben beszélgethetünk majd az ismerőseinkkel, akinek egy-egy avatarjuk jelenik majd meg előttünk. Ezeket a felhasználók egyedi módon átszabhatják, hogy minél inkább hasonlítson rájuk, a figurák arcán pedig érzelmi reakciókat tudunk megjeleníteni a kontroller segítségével (de erről később). A beszélgetésnek szinte bármilyen helyszínt választhatunk: akár az óceán mélyét, elmehetünk a Marsra vagy akár a saját lakásunkba is. Emellett játszhatunk is egymással: sakkozhatunk, kártyázhatunk, de akár kardozhatunk is. Ez viszont még mindig csak a jéghegy csúcsa.
A bemutatón igazi szenzációként hatott, hogy a virtuális valóságban fogadhatjuk a Facebook Messengerben érkező videóhívást. Ebben az esetben a hívó fél a mi avatarunkat, az általunk választott hátteret, sőt, még a jelenlévő ismerősök avatarját is látja, míg mi magát a videóhívást nézhetjük. Az már csak hab a tortán, hogy a VR-ben akár szelfizhetünk is (még a videóhívás résztvevőjével is), majd azt egyetlen mozdulattal tehetjük ki a Facebookra. Zuckerberg meg is csinálta a bemutató alatt.
És hogy milyen kontrollerről beszéltünk az előbb? Nos, az Oculusnál valószínűleg úgy értékelték, lemaradásban vannak a konkurens HTC Vive-hoz képest, mert míg utóbbi már eleve kontrollerekkel jelent meg a piacon, addig a Riftnek ilyen kiegészítő kütyüje még nem volt. Márpedig a VR-ben komoly szerepe van annak, hogy valaki a kezével tudja irányítani a dolgokat, így aztán az Oculus is elkészítette a saját kontrollerét.
Az Oculus Touch-on csupán néhány gombot helyeztek el a fejlesztők, a kütyühöz pedig természetesen hozzátartozik a csuklópánt is, hogy még véletlenül se ejtsük le játék közben. A kontroller ráadásul arra is jó, hogy ezzel húzzuk molyosra az avatar száját. Az előrendelése október 10-én (hétfő) kezdődik, 199 dollárért (kb. 54 ezer forint) lehet majd hozzájutni. A boltokba december 6-án kerül, vagyis karácsony előtt még lesz idő bevásárolni belőle. Ha egyben akarja megvásárolni valaki a csomagot, az 798 dollárba (kb. 217 ezer forint) kerül majd.
A fejlesztők a kontroller mellett egy fülbe dugható fülhallgatót is bemutattak, ez 49 dollárba (kb. 13 ezer forint) kerül majd a felhasználóknak.
Az eseményen Zuckerberg nemcsak a VR és a közösségi élmény közti kapcsolatról beszélt. A Facebook-vezér bemutatott egy hamarosan érkező új készüléket is, ami a megfogalmazása szerint a mobil és a PC által nyújtott virtuálisvalóság-élmény között foglal majd helyet. Zuckerberg szerint ez az új út lehet a járható, mert míg a mobil VR-élmény alacsonyabb minőségű, addig a PC-nél kompromisszumot kell kötni, hiszen egy fix ponthoz vagyunk “rögzítve”. Az eszköz a Santa Cruz nevet fogja viselni, ennél többet viszont nem árultak el róla.
Brendan Ibre, az Oculus vezérigazgatója a Connecten jelentette be, a virtuálisvalóság-rendszer hamarosan kisebb erőforrással rendelkező, vagyis olcsóbb PC-kkel is elérhetővé válik. Mindez azt jelenti, hogy az eddigi, körülbelül 1000 dolláros (kb. 270 ezer forintos) számítógép helyett már egy alacsonyabb kategóriás, 499 dolláros (kb. 135 ezer forintos) konfiguráció is megteszi majd. Ezt két szoftveres fejlesztés, a Timewarp és a Spacewarp teszi lehetővé, ami leveszi a számítógép válláról a terhet, és kisebb hardver mellett is ugyanazt a minőséget képes produkálni a megjelenítés során. Ez már csak azért is jó hír, mert az eseményen kiderült, három új játék is jön majd a VR-eszközre.
A Robo Racellban egy rakás robotot kell majd lekaszabolnunk, a Lone Echoban egy elhagyatott űrbázison kell bóklászni, az Arktika.1 pedig egy apokaliptikus jövőbe vezet el bennünket, ahol szintén halomra kell lőnünk az ellent.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.