A technika fejlődése sokakat gondolkodtat el arról, hogy a következő évtizedekben is megmarad-e a szakmája. Ez alól az újságírók sem kivételek. A változás az olvasók életében is egy új kort hozhat el.
A gyakori ismétlést tartalmazó szövegeket egyre jobban képesek úgy megírni szoftverek, hogy azok szinte megkülönböztethetetlenek a hús-vér szerzők munkáitól. A Yahoo internetes portál 2012 óta használ olyan robotot, amely sporteseményekről ír tudósításokat, a Thomson Reuters és a Bloomberg hírügynökség szoftverei pedig a tőzsdei cégek gyorsjelentéseiből készítenek összefoglalókat az olvasóknak.
A szoftverek rendkívül jók a nyelvben található mintázatok felismerésében, de a szavak jelentésének megértésétől még távol állnak. Ehhez ugyanis általános intelligencia kell, s ennek köszönhetően az újságírásban a következő másfél évtizedben megmarad az emberek elsőbbsége, viszont a zsurnalisztáknak hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy együttműködjenek a robotokkal.
A robotújságírás egyik különlegessége, hogy a tartalom személyre szabásában is segítheti majd a hírportálokat: más-más olvasó egy kicsit más-más tartalmat lát majd. „A Facebook árfolyama 1,8 százalékkal emelkedett ma, ebből a részvényből ön 127 darabbal rendelkezik” – látja majd a hírportálokon olvasott hírek között 2030-ban egy befektető. De akár egy-egy focimeccsről is olvashat mindenki úgy, hogy az összefoglaló a kedvenc csapata felé húzva írja le az eseményeket. Ezeknél jóval hasznosabb lehet viszont egy természeti katasztrófával foglalkozó beszámoló. Az érintett terület olvasói megtudhatják, melyik utcában osztanak pokrócot, míg a több ezer kilométerrel arrébb lévők átfogó képet kapnának a helyzetről. Mindez úgy történhet, hogy valamennyi olvasó ugyanarra a cikkre kattint rá.
A teljes cikket – melyből kiderül az is, melyik médiabéli munkakör értékelődik majd fel a robotújságírók elterjedésével – keresse a HVG friss lapszámában!