Az amerikai légierő hadrendbe állította az F-35A-t. A vadászgép lopakodó üzemmódban közelíti meg a célpontot, és a katonaság állítása szerint akkor is képes megsemmisíteni azt, ha jól őrzik.
Igazi mérföldkőhöz érkezett a napokban az amerikai hadiipar. 15 év fejlesztés és várakozás után a légierő bejelentette: harcra készen áll a világ jelenlegi legjobbjának tartott vadászrepülőgépe, a Lockheed Martin – a cég, ami az SR-72-es pilóta nélküli repülőgépet is fejleszti – által gyártott F-35A. Nem csoda, hogy a Pentagon szárnyal a boldogságtól, az egész projekt ugyanis 379 milliárd dollárba, vagyis mai árfolyamon számolva több mint 105 billió (!) forintba került. Konkrétan, számokkal végigírva 105 813 010 000 000 forintról van szó.
A tervek szerint a drágán összehozott gépből összesen 1763 darabot gyártanak majd. A DefenseNews idézi David Goldfeint, a légierő dandártábornokát, aki szerint a repülőgép képes a jól védett célpontok ellen is sikeres támadást végrehajtani. Az F-35A-t minden olyan felszereléssel és képességgel ellátták, amire a modern harci helyzetben szüksége lehet a pilótának: képes lopakodó üzemmódban repülni, felderítő feladatokat ellátni, és az elektronikus hadviselés ellen is fel tudja venni a harcot.
Ettől függetlenül azonban a gép egylőre még nem nevezhető tökéletesnek. Herbert Carlisle tábornok szerint bár sokat javult a gép a teszteléseknek köszönhetően, azért van még benne mit javítani: az F-35A például nem mindig jeleníti meg automatikusan pilótáknak a repüléshez szükséges adatokat.
A légierő azt reméli, hogy az ilyen és ehhez hasonló hibákat sikerül majd kiküszöbölni a 2017-ben érkező 3F nevű szoftver segítségével. Ez lehet majd az, ami teljes mértékben harci géppé változtatja a repülőt: alkalmassá teszi a kis átmérőjű bomba, vagyis a GPS-irányítású siklóbomba indítására. Emellett átláthatóbbá válik a pilótafülke kezelőfelülete is. Todd Harrison, a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Kutatóközpontjának szakembere szerint ugyanakkor az F-35A-k még most sem tudnak mindent, amit eredetileg tudniuk kellett volna.
Hogy hol fogják először bevetni a gépeket, az egyelőre még kérdés. Az viszont biztos, hogy 2017-ig az Iszlám Állam ellen nem terveznek ilyesmit. Ugyanakkor, ha a vezérkar ezt kérné a légierőtől, minden különösebb várakozás nélkül teljesítenék.
Az F-35-ös konkurensét természetesen már az amerikai gép fejlesztésével párhuzamosan elkezdték csinálni Oroszország. Állításuk szerint az ötödik generációs PAK-FA T-50-es mindenben felveszi a versenyt az F-35-össel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.