Februárban bombaként robbant a hír, hogy a hazai piacon évek óta nagy csatát vívó OLX és a Jófogás az anyavállalatok által kötött megállapodás értelmében összeolvad, előbbi pedig kivonul a magyar piacról. A többlépcsős átmenet jelenleg is zajlik, és finoman szólva sem zökkenőmentes.
Számítani lehetett rá, hogy az OLX és a Jófogás összeolvadása nem lesz problémamentes, legalábbis ami a dolog technikai részét illeti. A korábban hazánkban piacvezetőnek számító OLX jóval nagyobb felhasználói adatbázissal rendelkezett, így a május 11-i átálláskor – ez volt az a nap, amikortól az olx.hu-ra érkező forgalmat a jofogas.hu-ra terelték át – olyan mértékben növekedett meg a forgalom a Jófogás oldalán, hogy azt a szerverek sem bírták rendesen kiszolgálni.
Megcsuklottak a szerverek
“Mától folyamatosan töltődnek át az OLX-es hirdetések az oldalra, egyre csak növünk növünk növünk...” – ezt az üzenetet olvashatták május 11-én délelőtt azok, akik követik a Jófogás Facebook-oldalát. A növekedés ennek rendje és módja szerint meg is indult, a hirtelen jött terhelés miatt viszont a szerverek hamar megcsuklottak. A hatás nem maradt el: az oldal lassulása, elérhetetlenné válása sok felhasználónál verte ki a biztosítékot, így a cég Facebook-oldalát hamar elárasztották a panaszos kommentek.
“Az "átállás" miatt ilyen tetű lassú a rendszer? Majd 100 termékem van, amiket szeretnék feltölteni, de 1 termék feltöltése kb. 10 percig tart. A képeket olyan lassan tölti fel, hogy az már katasztrófális! Máskor max. 1 perc volt 1 termék feltöltése. Most meg a hajamat tépem ettől a sebességtől... Idegesítő és bosszantó kicsit!” – ilyen és ehhez hasonló hangvételű hozzászólások érkeztek a Jófogás Facebook-oldalára, tömegével. Sokan nem értették, hogyan fordulhat elő egy tudatos átállásnál az, hogy az oldal a leterheltség miatt tulajdonképpen használhatatlanná válik, miközben az integrációval a korábbinál valami jobbat ígértek nekik. Az üzemeltető cég vezetője szerint a dolog technikai szempontból jóval árnyaltabb, és nem felkészületlenség okozta, hogy az oldalt neheze(bbe)n lehetett elérni.
„Az átállás egy többlépcsős folyamatként zajlott, zajlik le. Ennek első része volt, hogy március 30-tól kezdve már nem lehetett új hirdetést feladni az OLX-en. Az oldal így egyrészt teljesíteni tudta a fennálló követeléseket – például a hirdetések kiemelését – a felhasználók felé, másrészt tehermentesítette a rendszert, hiszen a hirdetők egy része már a Jófogáson kezdte el árulni a portékáját. Május 8-án megérkezett a végleges adatbázis az OLX-től, ezért akkortól már módosítani sem lehetett a hirdetéseket, május 11-én pedig végleg megszűnt az oldal. Az átállás miatti roham okán több szervert is csatasorba állítottunk, de a rendszer olyan mértékű terhelést kapott, amit nehezen győztünk kiszolgálni” - mondta a hvg.hu-nak Palocsay-Zubor Géza, a Jófogást üzemeltető Schibsted hazai ügyvezetője.
Eltűnő hirdetések, üzenetek
A felhasználók számára a rendszer lassúsága mellett a másik nagy problémát az okozta, hogy az átállást követően az OLX-es adatok nem jelentek meg a Jófogás rendszerében. Ezért sokan arra panaszkodtak, hogy nem, vagy csak részben elérhetőek az egykor feladott hirdetések, de olyan is akadt, akinek a korábbi, már törölt adatlapjai kerültek újra elő.
Az újra felbukkanó hirdetések mellett a másik, komoly probléma az volt, hogy jó ideig az üzenetváltás sem működött úgy, ahogy kellett volna. Sokan nem érték el a korábbi, OLX-en folytatott levelezésüket, ami egy eladott termék feladása esetén igen komoly nehézséget okozott. Volt olyan is, aki a Háztól-Házig csomagküldő szolgáltatást nem tudta használni.
„Az integrációról tudni kell, hogy a technikai mellett egy jogi háttere is van, így ez okozta, hogy május 11-én az olx.hu megszűnését követően az adatlapok és hirdetések sokaknál nem jelentek meg. Első körben, még februárban az OLX rendszerében el kellett fogadni az új felhasználási feltételeket, ami lehetővé tette, hogy az adatokhoz a Jófogás is hozzáférjen. Ezzel azonban még nem zárult le a dolog, hiszen a Jófogás oldalán is be kellett jelentkezni, és ott szintén elfogadni az új feltételeket, így csak ezt követően, az elfogadás után 24 órával jelenhettek meg az adatok és hirdetések. A felhasználók többsége viszont ezt nem tette meg, vagy az utolsó pillanatra hagyta – esetleg elkerülte a figyelmét a korábbi felhívás -, így kétségbe estek az eltűnt adatok miatt” – mondta Palocsay-Zubor Géza.
Az ügyvezető igazgató tapasztalatai szerint mindenki, aki elfogadta a feltételeket, 24 órával később már hozzáfért a hirdetéseihez. „Akinél ez mégsem így történt, és segítséget kért, annak az ügyfélszolgálaton keresztül igyekeztünk minél gyorsabban orvosolni a problémáját” – tette hozzá a Schibsted ügyvezető igazgatója. Mint megtudtuk, a június 25-ig tartó átállási folyamat részeként eddig a teljes adatbázis több mint 80 százalékát aktiválták a hirdetők.
Nem volt windowsos app
“Az OLX felülete mindig is barátságosabb és modernebb volt, mint a Jófogásé. Ráadásul az OLX-nek volt regisztráció nélküli gyors hirdetésfeladási lehetősége is, plusz alkalmazása androidos eszközökre, iPhone-ra és iPadre, valamint windowsos készülékekre. A Jófogás csak ígéri, hogy lesz windowsos app, de egyelőre nincsen” – írta a HVG egyik olvasója még az átállást követő napokban. A windowsos telefonok számára azóta már elkészült az applikáció, igaz, a felhasználók véleménye szerint egyelőre van pár gyermekbetegsége.
A cégtől megtudtuk, hogy a Jófogás fejlesztési tervében eredetileg a harmadik negyedévre volt beütemezve a windows phone-os app, a februári bejelentést követően azonban ezt újra kellett tervezni és az átállásra beidőzíteni. Az alapfunkciókat tartalmazó alkalmazás május 10-én került fel a megfelelő áruházba, illetve vált letölthetővé a felhasználóknak, jelenleg pedig azon dolgoznak, hogy a következő frissítésekkel az androidos készülékekre, valamint iPhone-ra és iPad-re letölthető appban szereplő minden szolgáltatás elérhető legyen.
Még két év kell, hogy pénzügyileg is talpra álljon a rendszer
Február 13-án számoltunk be róla, hogy az évek óta kétszereplős, ingyenes online hirdetési piac kisebbik szereplője megvette a nagyobb riválisát. Az oldal ennek rendje és módja szerint már március elején megkezdte a felhasználók bekebelezését. Ha a személyes adatokat valaki nem hagyta továbbítani az üzemeltető Schibsted Classified Media Hungary Kft-nek, sem új hirdetés feladását, sem a régi frissítését nem engedte a rendszer. Ez utóbbira egy idő után egyébként is sor került, március 30-tól ugyanis már nem lehetett új hirdetést feladni az OLX-en, a régieket viszont még engedték szerkeszteni. Április elején meg is kezdődött a két oldal összeolvadása, majd május 11-én a felhasználók szempontjából a legnagyobb lépéssel le is zárult, azóta ugyanis nem lehet elérni az OLX-et. Bár februárban vesztes helyzetből hirtelen nyerésre fordított a Jófogás.hu, az ügyvezető úgy látja, még két évre van szükség ahhoz, hogy a rendszer nyereséges legyen.