Tech László Ferenc 2015. május. 17. 19:30

Mint amikor színes lett a TV - virtuális valóság szemüveg-teszt

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Szó szerint új világot nyit meg előttünk a Samsung virtuális valóságot elénk táró eszköze. Bár a VR szemüveg egy techmániás szűk réteg úri szórakozásának tűnhet, emlékezzenek csak, 5 éve még az okostelefonokról is ugyanezt gondoltuk.

Egy gazdag élővilágú tengerben számtalan különböző színes hal társaságában úszkálni egy valódi életre szóló élmény, mely a megfelelő pénzösszeg birtokában manapság már bárki által elérhető. Űrközeli magasságból néhány pillantást vetni az alattunk gömbölyödő kék bolygóra, nos, ez már egy kicsit keményebb dió, de egyes szerencsések számára ez sem elérhetetlen. Az viszont semennyi pénzből nem megoldható, hogy valaki egy gyors utazást tegyen az emberi szervezet belsejében, például a véráramban úszva. Azonban, ha beruházunk egy egyébként nem is annyira drága virtuális szemüvegbe, akkor pillanatok alatt mind a három említett élményben nagyon könnyen részünk lehet, ráadásul abszolút hihető, nagyon valószerű formában.

Rögtön az elején nem árt tisztázni a különbséget: míg egy okosszemüveg a saját szemünk által is látott világra “vetít rá” egy új réteget, a VR szemüveg valami egészen másról szól: a valóság teljes kizárásával egy kizárólag virtuálisan létező világot mutat. A hasonló próbálkozások már az évtizedes múltban is voltak, de az újkori VR eszközök minőségileg más élményt jelentenek.

Az USA-t követően nemrégiben Európában is elstartolt Samsung Gear VR. A szerkesztőségünkbe érkezett dél-koreai szemüveggel szedtünk össze annyi tapasztalatot, amennyi alapján bátran mondhatjuk: az nem vakítás, ez tényleg óriási.

László Ferenc

Ugrás az ismeretlenbe

Amikor a készüléket a fejünkre helyezzük és a fülhallgatót a fülünkbe dugjuk, azonnal kiszakadunk a környezetünkből, mind kép, mind hang tekintetében. Az indítás procedúra mindössze néhány másodpercig tart és közben minden egyes alkalommal ott a figyelmeztetés, miszerint lehetőleg ésszel használjuk a kütyüt és 14 év alattiak ne is nagyon próbálják ki. Ha ezen túlvagyunk, máris a virtuális tér kellős közepén találjuk magunkat, és ha forgatjuk a fejünket, a kép a legkisebb késlekedés nélkül követi a mozgásunkat. Elképesztő élmény úgy körbetekinteni egy képzeletbeli világban, hogy ehhez semmilyen gombot vagy egyéb kezelőszervet nem kell használni, hanem elég csak a megfelelő irányba mozdítani a fejünket. Ajánlott egyébként egy forgószéken ülve ismerkedni a virtuális térrel, melybe pillanatok alatt olyan könnyen belefeledkezhetünk, hogy egyáltalán nem fogjuk tudni, hogy a valós világban pontosan mi merre van körülöttünk.

A Samsung teljesen egyedi és természetesen háromdimenziós felhasználói felülete gyermekjáték egyszerűséggel kezelhető. A legtöbb esetben elegendő a megfelelő menüpontra, vagy grafikus elemre nézni, és máris megtörténik a kiválasztás, illetve aktiválás, a bonyolultabb műveleteknél pedig a szemüveg jobb oldalánlévő 30x40 milliméteres tapipad, illetve a mellette lévő "vissza" nyomógomb tesz jó szolgálatot. Ez utóbbit nyomva tartva bármikor arra a felületre juthatunk, ahol látható a pontos idő, az akkumulátor töltöttségi szintje, illetve állítható a fényerő, valamint újradefiniálható, hogy a virtuális térben melyik irány legyen az előre. Az eszköz kezelhetősége összességében rendkívül intuitív, az igazán nagy durranás azonban az lesz, amikor pár év múlva már virtuális kesztyűvel is ki fog egészülni a Gear VR valamelyik leszármazottja. Ennek köszönhetően ugyanis már a végtagjaink is láthatóak lesznek a képzeletbeli világban és természetesen interakcióba léphetnek a virtuális objektumokkal.

László Ferenc

Mozizás, főzés, lövöldözés

Elsőként egy hagyományos 2D filmet néztünk meg a szemüvegen, de nem ám akármilyen módon, hanem úgy, hogy a technika egy hatalmas moziterem közepére varázsolt bennünket. A virtuális teremben bármilyen irányban körbe lehet nézni, a szinte kézzel fogható párnázású üléseket megvilágítja az éppen lejátszott film képi világa, és szinte már az orrunkban érezni a popcorn jellegzetes illatát. Ha nem tetszik az unalmas moziterem, akkor akár a Hold felszínén ülve is nézhetjük a gigantikus virtuális vásznat – a hatás egyszerűen fantasztikus. Tényleg. Még komolyabb, 360 fokos 3D tartalmat választva az élmény és még hihetetlenebb: teljesen a filmbeli történések részesévé tudunk válni, együtt úszhatunk delfinekkel és bálnákkal, vagy körberepülhetjük egy nagyváros felhőkarcolóit. Saját példánk alapján kizártnak tartjuk, hogy aki egyszer ezt kipróbálja, annak ne hagynák el az ajkát a “hűűű”, az “aztaa”, illetve más, kötőszavas kifejezések.

A 360 fokos gömbpanorámák nézése is új szintre lép a Gear VR-ral, de akár egy virtuális főzőiskolába is bekukkanthatunk. Ez utóbbiban nekünk kell a különböző hozzávalókat a megfelelő sorrendben a serpenyőbe pottyantanunk, és ha mindent jól csinálunk, akkor a végén 3D-ben igen közelről vehetjük szemügyre a saját gasztronómiai remekünket. Ennek valódi elfogyasztása persze némi akadályba ütközik, bár néhány év múlva, egy 3D-nyomtatót a rendszerre kötve…

Játékokból is akad néhány, melyek többsége valamilyen lövöldözős példány, és közös vonásuk a könnyű kezelhetőség és a remek 3D élmény. Jelen formájában a Gear VR értelemszerűen a szórakozásról szól, azonban a virtuális valóság nagyon is komoly előnyökkel jár: gondoljunk csak bele abba, hogy egy virtuális szemüveget és virtuális kesztyűt viselő orvos akár több ezer kilométeres távolságból is képes lehet megműteni egy pácienst egy robotkaros műtőgép segítségével. És ez bizony ma már abszolút nem sci-fi, hanem a belátható jövő kategóriája.

Hardver

A Gear VR-t a Samsung nem egyedül, hanem a Facebook által tavaly felvásárolt Oculus vállalattal szoros együttműködésben fejlesztette ki. Maga a kütyü egy relatíve egyszerű, úgymond buta műanyag valami, melyben többek közt egy gyorsulásmérőt, egy giroszkópot és egy közelségérzékelőt helyeztek el a fejlesztők. A szemünk előtt két darab méretes lencse található, melyeken alaphelyzetben át lehet látni, aminek persze nem sok értelme van. Valami még hiányzik: a Gear VR önmagában véve semmit sem ér, csatlakoztatni kell hozzá Samsungék aktuális nagyágyúját, a Galaxy Note 4 okostelefont. A mobil kell a szabványos microUSB-porton keresztül kommunikál a szemüveggel.

László Ferenc

Minden számítást ez az úgymond egyszerű mobiltelefon végez el, ami mindenképpen elismerésre méltó, ugyanis a teszt során semmilyen lassulást vagy akadást nem tapasztaltunk a teljesen általa teremtett virtuális környezetben. A képmegjelenítési feladatokat is a Note 4 végzi: a Gear VR lencséi révén a telefon kijelzőjének egy-egy szekcióját nézzük lényegében nagyító alatt. Mivel ezt az 5,7 colos, 2560x1440 pixeles felbontású képmegjelenítőt most iszonyatosan közelről nagyítva nézzük, a képminőség sajnos igencsak darabos. Az egyes pixelek jól láthatóak, ami mindenképpen ront az élvezeti értéken, de most már legalább tudjuk, hogy mi értelme lehet a telefonkijelzők szabad szemmel már beláthatatlan továbbfejlesztésének.

Kényelem

A 198x116x90 milliméter méretű, illetve telefonnal együtt több mint 550 grammos kütyü viselése meglepően kényelmes, köszönhetően elsősorban a jól párnázott felületeknek. Használatba vétel előtt érdemes mind a lencséket, mind pedig a mobilunk kijelzőjét alaposan letisztítani, illetve nem árt gondoskodni arról, hogy a Note 4 jól fel legyen töltve, ugyanis a Gear VR-ba helyezett okostelefon töltésére sajnos nincs mód. (A még jobb kijelzős Galaxy S6 és S6 edge telefonokhoz tervezett és 15 százalékkal kisebb, új Gear VR már töltőbemenettel is rendelkezik és abban egy halk kis ventillátor még hűti is a mobilunkat.) A kütyühöz alapáron jár egy 16 GB-os microSD memóriakártya, melyen jó néhány a Gear VR-ra optimalizált tartalom található, de hasonlókat a készülékhez fejlesztett store-ban is elérhetünk, mind ingyenes, mind pedig fizetős formában.

László Ferenc

A Gear VR akár szemüvegben is jól használható, az élesség manuális tekerőgomb révén állítható, bár tökéletesen élesre elég nehéz belőni a megjelenítést. A 96 fokos látószög hatalmas, melynek köszönhetően ténylegesen a virtuális tér részévé tudunk válni, a 20 milliszekundum alatti reakcióidő pedig garancia arra, hogy ha mi adott pillanatban elfordítjuk a fejünket, akkor lényegében azonnal velünk fordul a virtuális világ is. A beérkező üzenetekről értesítést kapunk, bejövő hívások esetén pedig a telefon kivételét tanácsolja számunkra a szemüveg.

Mit hoz a jövő?

A 199 eurós (60 ezer forintos) listaárú Samsung Gear VR-t nem lehet csak úgy egyszerűen figyelmen kívül hagyni, még akkor sem, ha hazánkban hivatalosan várhatóan sohasem lesz kapható. Ez egy olyan kütyü, amely esetében egy teszt elolvasása csak a nulladik lépés: érdemes mindenkinek személyesen kipróbálnia, mert csak akkor lesz igazán fogalma arról, hogy milyen izgalmas új fejlesztések érkeznek majd az előttünk álló években.

László Ferenc

A Gear VR még messze nem tökéletes, de felvillantja számunkra a virtuális térben rejlő igen komoly lehetőségeket. Ez nem olyan, mint a piac által is vakításnak minősített 3D tévé. Sokkal inkább olyan, mint amilyen a fekete/fehérről a színes televíziókra történő váltás volt néhány évtizeddel ezelőtt.

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.