Tech hvg.hu 2014. június. 16. 07:02

Hallotta már? Alaposan megújult a Keleti

A régi lapozós táblák helyett TFT monitorok és a korábbi férfi helyett női hangos tájékoztatás. A MÁV üzembe helyezte legforgalmasabb pályaudvara, a Budapest-Keleti technikailag jelentősen megújult audiovizuális utastájékoztató-rendszerét.

Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere. Az állomásra új audiovizuális gépi vezérlőberendezést telepítettek, amelyben a standard hanganyag előállítása TTS (Text To Speech) rendszerre épül.

A Keleti ProfiVox-Korpusz nevű rendszerét a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fejlesztette, az erre épülő beszédszintetizátor női hangja tájékoztatja az utasokat. (A videón még a régi hangok hallhatók.) Az új tájékoztató a MÁV szerint az állomási környezetben, a vonatok zajával együtt is jó minőségben és érthetően hallható.

Az érthetőség erősítése érdekében a Keletiben modernebb hangtechnikát is kialakítottak: a régi hangszórókat lecserélve új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetősége jelentősen javult, miközben a külső környezeti zajszennyezés csökken. A vasúttársaság országosan ezt a rendszert szeretné bevezetni.

MÁV-Start

A Keleti vágányainak végén lévő, 1997-ben telepített táblákat új kijelzők váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, későbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedéséről is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik. A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentős költségeket igényelt.

Emellett az utasáramlási irányok figyelembe vételével 140 cm (55”) és 107 cm (42”) méretű, ún. valós idejű menetrendi összesítő kijelzők is kerültek az állomásra. Alapesetben menetrendi információkat (illetve a későbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a korábbilehetőségekhez képest többletinformációkat az utasok számára.