Jóval nagyobb eséllyel indulna az ellenzék az áprilisi választásokon, mint amennyi a közvélemény-kutatások alapján látható, ha a harc a Facebookon dőlne el. Bár ez csak játék a számokkal, megnéztük, hogy áll a verseny a közösségi oldalon.
Nincs túl messze a 178 ezer facebookos követővel rendelkező Mesterházy Attila Orbán Viktor 226 ezer rajongós teljesítményétől – ez állapítható meg a két miniszterelnök-jelölt Facebook-oldalaira pillantás után. Mesterházy viszont még így is csak a harmadik helyre szorult, Vona Gábor ugyanis 187 ezer követővel a második legnépszerűbb magyar politikus a Facebookon.
Mesterházy mellé Bajnai Gordonnak 121 ezer, Gyurcsány Ferencnek pedig 94 ezer rajongója van, így bár bőven van átfedés a Bajnai-Gyurcsány-Mesterházy hármas facebookos bázisa között, a 178+121+94 ezres táborokat egymás mellé téve – és Fodor Gábor 11 ezret is hozzáadva – gyanítható, hogy az Összefogás 2014 pártvezetői együtt legalább annyi embert sorakoztatnak fel maguk mögött, mint a Fidesz–KDNP miniszterelnök-jelöltje. Még úgy is, ha az utóbbi pártszövetség eredményéhez számoljuk a maga 5500 rajongójával nem túl sok tengert szétválasztó Semjén Zsoltot is.
Egy elképzelt facebookos választás eredményébe komolyan beleszólhatna a már említett Vona. A Jobbik-vezér az Orbán Viktor vs. Összefogás-arcok harcban gyakorlatilag döntő szerepet töltene be – de a Fidesz–Jobbik, akár az Összefogás–Jobbik közösködés bármelyikét nehéz elképzelni még akkor is, ha csak játszunk a facebookos számokkal.
Kit érdekel?
A fentinél is szorosabb az állás, ha nem a rajongók számát, hanem a politikusok Facebookon közzétett üzeneteire valamilyen formában reagálók (lájkoló, megosztó és/vagy hozzászóló) számát nézzük. A rajongók mellett ugyanis létezik egy úgynevezett “Talking about” (“beszélnek róla”) mérőszám is, ami azt mutatja meg, hogy az elmúlt hét napban mennyi aktivitás volt az adott Facebook-oldallal kapcsolatban.
Ez az érték a cikk írásának pillanatában (hétfő este) 42 ezerrel Vona Gábornál a legnagyobb, Orbán Viktornál 39 ezer, Mesterházy Attilánál 36 ezer, Bajnai Gordonnál 27 ezer, Gyurcsány Ferencnél 20 ezer, Fodor Gábornál 3300. Semjén Zsoltnál pedig, hát, 48.
Bár a Talking about érték a legtöbb esetben nagyon fontos mérvadója egy-egy márka facebookos sikerének, a politikusok témájában valószínűleg csak a nagyságrendet van értelme vizsgálni, hiszen a Facebook nem méri, hogy egy-egy hozzászólás pozitív vagy negatív. A léptékeket vizsgálva lényegében csak azt állapíthatjuk meg, hogy Semjén Zsolt nagyságrendileg annyi embert érdekel Facebookon, mint a Buci Maci pelenkadiszkont. Ami tulajdonképpen nem is annyira vert helyzet, ha figyelembe vesszük, hogy Semjén a legnagyobb jóindulattal nézve is sokkal kevésbé aranyos.
What about mobiltelefon?
Hiába a rengeteg okostelefon és hiába a magyarországi vonatkozásban is egyre intenzívebb használat, a pártok határozottan passzívak a mobilos platformokon. (Ami nem is biztos, hogy baj.) Androidon egyik miniszterelnök-jelölt és párt nevére sem találtunk semmit – eltekintve például a Vona Gábor keresőkifejezésre kiadott, nem túl releváns romantikus novelláktól.
Az androidos kör nihilje után tulajdonképpen megdöbbentünk, amikor az iPhone-os App Store-ban megtaláltuk Mesterházy Attila aláírását, főleg miután megnéztük, hogy ez az MSZP által kiadott hivatalos alkalmazás – szóval létezik ilyen is a magyar politikai piacon. És egyáltalán nem is rossz, a hírfolyam mellett bemutatkozás, kép- és videogaléria, aktivistának jelentkezési lehetőség, és még fotós hírbeküldés is van. Sőt az app még az iPhone 5/5s nagyobb kijelzőjére is optimalizálva van.
Még egy vonatkozó program van az App Store-ban, a Napi Viktor, de ennek semmi köze a miniszterelnökhöz, az appot a Political Capital fejlesztette és gondozza, így toborzásra és exkluzív anyagok felkutatására sem alkalmas. Profitorientált szoftver révén ráadásul nem is ingyenes, 275 forintot kell fizetnie annak, aki használni szeretné.
A Napi Viktort készítői egyébként tavaly tavasszal azt tűzték ki célul, hogy több politikai alkalmazást is kiadnak majd, de ez azóta sem történt meg, és áprilisig már nem is valószínű, hogy meg fog.
És akkor ki nyerne?
Az újmédiás adatokból kiindulva nehéz A-t vagy B-t mondani. Mobilos fronton ellenjelölt nélkül nem lenne túl nehéz Mesterházy Attila dolga, ilyen téren tulajdonképpen egypártrendszer van az országban.
A négy évvel korábbi helyzethez képest komoly fejlődésen estek át a politikusok a Facebookon, minden valamirevaló jelölt jelen van a közösségi oldalon. Bár az országos szinten kiemelt szereplők (stábjai) nem csak a megosztások mennyiségére, hanem minőségükre is odafigyelnek, a szimpla jelölteknél azért még mindig gyakori a termelési jelentéseket magázódó lazasággal fűszerező politikus.
A miniszterelnök-jelölteket nézve az offline világban mértnél jóval szorosabb a verseny. Most úgy tűnik, ha Facebookon dőlne el a választás eredménye, az nem kormányképes erőt, hanem egy újabb választást és/vagy meglepő szövetségeket hozna magával.