Egy éve ezen a napon a Facebook több órás leállása miatt voltak kiakadva a felhasználók, idén március 7-én pedig a közösségi oldal szándékosan szolgáltatott erre indokot: ismét változik valami a Facebookon - ráadásul nem is kicsit.
A Facebook 2006-ban vezette be a főoldalon látható üzenőfalat. Akkor sok felhasználó tiltakozott ellene - alighanem így lesz ez a megújuló News Feeddel is -, mostanra viszont legtöbbek életében meghatározó szerepet tölt be: innen értesülnek arról, mi történt ismerőseikkel, illetve ismerőseik által arról, hogy mi történik a világban. Mark Zuckerberg szerint az üzenőfal egy személyre szabott újság szerepét tölti be, mi pedig ezen belül valamilyen könnyed magazinhoz hasonlítjuk, az idén januári statisztikák szerint ugyanis az üzenőfalon közzétett tartalmak fele képes tartalom.
Letisztulás, képesedés, hirdetés
A Facebook pedig úgy gondolta, ha a felhasználók a fotós tartalomat tartják érdekesnek, akkor érdemes ezt kiemelni számukra. A Menlo Parkban tartott bemutatón részben beigazolódott, ami korábban kiszivárgott: az új üzenőfalon az eddigieknél jóval nagyobb méretben jelennek meg az álló- és mozgóképek is.
A jelenleginél jóval letisztultabb, kétezertizenhármasabb - nem mellesleg a Google+ megjelenését idéző - felületen a felhasználói képtartalmak mellett hangsúlyos szerepet kapnak a hirdetők által feltöltöttek is: az első képernyőképek alapján mintha a hirdetésekhez tartozó fotók is nagyobbak lennének.
Kisebb viszont a logó, olyannyira, hogy a jelenleg a bal felső sarokban látható “facebook” felirat már nem is tűnik majd fel az új oldalon, csak egy “f” formájában.
Határozottabb kontentkapcsoló
Az üzenőfalon megjelenő tartalmak szortírozására bizonyos mértékben eddig is volt lehetőség, az új Facebook viszont jobban szem elé helyezi, illetve finomítja is ezt a lehetőséget. És ha már a dizájnnál megemlítettük: a Facebook ezen a téren is eltanulta a Google-től azt, amibe a Google+ kicsit talán túl erősen kezdett bele.
Nagyon jó vagy nagyon rossz hír a Facebookon lévő cégeknek?
Nem csak a felhasználók, a szervezeti oldalakat üzemeltetők számára is érdekes hír, hogy az egyszerűen csak “Kapcsoló” (Switcher) névre hallgató kapcsoló lehetőségei közt találjuk azt a (Following) lehetőséget, melyre átkapcsolva az összes általunk követett szervezeti oldal állapotfrissítését láthatjuk, időrendi sorrendben.
Rossz hír lehet viszont, hogy a szűrhetőbb tartalom miatt előfordulhat, hogy egyre több felhasználó kapcsolgat majd át olyan csatornákra, ahol a szervezeti oldalak frissítései alig vagy egyáltalán nem láthatók - kivéve persze, ha fizetnek érte.
A felülettervezés egyik legalapvetőbb irányelve manapság a “mobile first”, ami azt jelenti, hogy érdemes elsőként mobiltelefonos felületként megtervezni valamit, majd azt kiterjeszteni az asztali, számítógépes böngészőben látható felületre - nem pedig fordítva, ahogy azt korábban tették. A csütörtöki bejelentéssel egyértelműen erre az útra lépett a Facebook, a felület egyszerűbbé tétele mögött egészen biztosan az az adat áll, amely szerint az 1,06 milliárd facebookozóból 680 millióan elsősorban mobiljukról használják a közösségi oldalt.
Mindez nem azt jelenti, hogy pontosan ugyanazt látjuk majd ezután a felületeken, azt viszont igen, hogy az oldal reszponzív lesz, tehát nagyjából ugyanaz a dizájnkoncepció érvényesül majd minden eszközön, csak alkalmazkodik a képernyő méretéhez.
Ezzel együtt az új Facebook első körben csak az asztali facebook.com felületen lesz elérhető, a vállalat közlése szerint az iPhone-os, iPades és androidos felületre egy kicsit még várni kell.
Hogyan próbálhatom ki?
Az új felületet a Facebook szokásához híven nem egyszerre engedi rá az összes felhasználóra, hanem fokozatosan. Aki szeretne minél hamarabb hozzájutni, az a Facebook új üzenőfalat bemutató oldalának alján kattintson a “Join the waiting list” gombra.
Letisztulás, képesedés, hirdetés
A Facebook pedig úgy gondolta, ha a felhasználók a fotós tartalomat tartják érdekesnek, akkor érdemes ezt kiemelni számukra. A Menlo Parkban tartott bemutatón részben beigazolódott, ami korábban kiszivárgott: az új üzenőfalon az eddigieknél jóval nagyobb méretben jelennek meg az álló- és mozgóképek is.
És nem is csak az üzenőfal változott: szintén nagyobbak a profilképek. (Csak remélni tudjuk, hogy ez egyben azt is jelenti majd, hogy a Facebook nem butítja le feltöltéskor például a borítóképeket annyira, mint eddig tette. Fingers crossed.)
A jelenleginél jóval letisztultabb, kétezertizenhármasabb - nem mellesleg a Google+ megjelenését idéző - felületen a felhasználói képtartalmak mellett hangsúlyos szerepet kapnak a hirdetők által feltöltöttek is: az első képernyőképek alapján mintha a hirdetésekhez tartozó fotók is nagyobbak lennének.
Kisebb viszont a logó, olyannyira, hogy a jelenleg a bal felső sarokban látható “facebook” felirat már nem is tűnik majd fel az új oldalon, csak egy “f” formájában.
Határozottabb kontentkapcsoló
Az üzenőfalon megjelenő tartalmak szortírozására bizonyos mértékben eddig is volt lehetőség, az új Facebook viszont jobban szem elé helyezi, illetve finomítja is ezt a lehetőséget. És ha már a dizájnnál megemlítettük: a Facebook ezen a téren is eltanulta a Google-től azt, amibe a Google+ kicsit talán túl erősen kezdett bele.
A megújuló Facebookon persze nem körökbe rendezhetjük ismerőseinket, de az üzenőfalunkat hasonlóan kapcsolgathatjuk, választhatunk, hogy minden ismerősünk összes tartalmát látni szeretnénk, csak a legutóbbiakat, csak a közeli barátainkét, illetve - ahogy az korábban kiszivárgott - szűrhetünk csak képekre, csak zenére, csak játékra.
Nagyon jó vagy nagyon rossz hír a Facebookon lévő cégeknek?
Nem csak a felhasználók, a szervezeti oldalakat üzemeltetők számára is érdekes hír, hogy az egyszerűen csak “Kapcsoló” (Switcher) névre hallgató kapcsoló lehetőségei közt találjuk azt a (Following) lehetőséget, melyre átkapcsolva az összes általunk követett szervezeti oldal állapotfrissítését láthatjuk, időrendi sorrendben.
Bár a bemutató utáni kérdésekre Mark Zuckerberg azt válaszolta, hogy a mostani újítás sehogy nem érinti a szervezeti oldalakat, az esemény közben az hangzott el, hogy a Following üzemmódba kapcsolt üzenőfal az összes oldalfrissítést mutatja majd. Ha ez valóban így lesz - és ezt látszik alátámasztani a fenti, a Facebooktól származó hivatalos bemutatókép is -, azzal gyengülhet az EdgeRank algoritmus szerepe, ami az oldalakat működtető cégek és szervezetek rémálmát jelentette, ez döntötte el ugyanis - több szempontot figyelembe véve -, hogy melyik rajongó üzenőfalán jelent meg egy-egy oldalra kitett megosztás.
Rossz hír lehet viszont, hogy a szűrhetőbb tartalom miatt előfordulhat, hogy egyre több felhasználó kapcsolgat majd át olyan csatornákra, ahol a szervezeti oldalak frissítései alig vagy egyáltalán nem láthatók - kivéve persze, ha fizetnek érte.
Minden a mobilról szól
A felülettervezés egyik legalapvetőbb irányelve manapság a “mobile first”, ami azt jelenti, hogy érdemes elsőként mobiltelefonos felületként megtervezni valamit, majd azt kiterjeszteni az asztali, számítógépes böngészőben látható felületre - nem pedig fordítva, ahogy azt korábban tették. A csütörtöki bejelentéssel egyértelműen erre az útra lépett a Facebook, a felület egyszerűbbé tétele mögött egészen biztosan az az adat áll, amely szerint az 1,06 milliárd facebookozóból 680 millióan elsősorban mobiljukról használják a közösségi oldalt.
Mindez nem azt jelenti, hogy pontosan ugyanazt látjuk majd ezután a felületeken, azt viszont igen, hogy az oldal reszponzív lesz, tehát nagyjából ugyanaz a dizájnkoncepció érvényesül majd minden eszközön, csak alkalmazkodik a képernyő méretéhez.
Ezzel együtt az új Facebook első körben csak az asztali facebook.com felületen lesz elérhető, a vállalat közlése szerint az iPhone-os, iPades és androidos felületre egy kicsit még várni kell.
Hogyan próbálhatom ki?
Az új felületet a Facebook szokásához híven nem egyszerre engedi rá az összes felhasználóra, hanem fokozatosan. Aki szeretne minél hamarabb hozzájutni, az a Facebook új üzenőfalat bemutató oldalának alján kattintson a “Join the waiting list” gombra.