Bár az emberi test 206 csontból áll, a jelek szerint mára az Y generáció számára a mobileszközök csaknem testük részét képezik, egyfajta 207. csontként – mutat rá a legújabb, 2012-es Cisco Connected World Technology Report. A jelentés szerint az okostelefonok az asztali számítógépeknél kétszer népszerűbbek a 18-30 évesek körében.
A kutatást a Cisco megbízásából az InsightExpress piackutató cég által 18 ország 1800 felsőoktatási hallgatójának és 30 év alatti pályakezdőjének megkérdezésével készített felmérésben azt vizsgálták, hogy az Y generáció tagjainak életére milyen befolyással van az internet, hogyan csatlakoznak a netre és mi motiválja őket ebben. A felmérés kitért arra is, hogy a megkérdezettek hogyan viszonyulnak mobileszközeikhez, a hatalmas adatmennyiséghez, az állandó jelenléthez és elérhetőséghez, valamint a személyes adatok védelméhez.
Az új reggeli rutin: óracsörgés, fogkrém, (mobil)net…
Az Y generáció semmiről nem akar lemaradni. A napjuk azzal indul – gyakran még azelőtt, hogy kikelnének az ágyból – hogy ellenőrzik mobileszközeiken üzeneteiket és a közösségi oldalakat. Számukra az információ minden esetben valós idejű. Világszerte tízből kilenc megkérdezett az iskolába vagy munkába készülődés alatt, a reggeli rutin részeként, a fogmosás és öltözködés mellett ellenőrzi okostelefonját is.
Csak csatlakozik, vagy függő?
Az Y generáció tagjainak 60%-a szinte ösztönösen ellenőrzi mobilján az e-maileket, üzeneteket vagy közösségi profilját. A nők 85%-a kapja gyakran azon magát, hogy ezt teszi, míg a férfiak között ez az arány csak 63%. A válaszadók 40%-a „elvonási” tünetekről is beszámolt, állításuk szerint nyugtalannak érzik magukat, és úgy érzik, mintha egy részük hiányozna, ha nem tudják elérni üzeneteiket. Azonban e kényszeres okostelefon-használók többsége (60%) vágyik arra, hogy ne érezzen késztetést vagy kényszert a folytonos eszközhasználatra.
Mindenhol ott vannak
Az okostelefonok mindenhol, még a legszemélyesebb, legintimebb helyeken is előkerülnek. Az Y generáció tagjai nem húznak éles határvonalat a munka és a szabadidő között, a kettő összemosódik egymással. Világszinten a válaszadók háromnegyede az ágyban is használja okostelefonját. Több mint harmaduk a fürdőszobában is. A válaszadók közel fele (46%-a) családi és baráti étkezések során is küld és fogad üzeneteket, ellenőrzi közösségi profilját. A válaszadók közel ötöde – annak ellenére, hogy tudják, hogy veszélyes – még vezetés közben is küld és fogad üzeneteket.
Alkalmazások forradalma
Az Y generációba tartozó válaszadók közel 70%-a szerint a mobil alkalmazások fontos részei mindennapjaiknak. A megkérdezettek több mint fele főleg játékra és szórakozásra használja a mobil alkalmazásokat. Minden negyedik válaszadó (27%) használja elsősorban munkaügyben az alkalmazásokat.
A letöltött alkalmazások közül meglepően keveset használnak rendszeresen. Az Y generáció tagjainak többsége (70%) állítása szerint 10-nél kevesebb alkalmazást használ rendszeresen. Csak minden ötödik válaszadó (20%) használ rendszeresen legalább 10-25 alkalmazást.
Online és/vagy offline barátság
A válaszadók kétharmada saját állítása szerint legalább ugyanannyi, vagy több időt tölt az online kapcsolattartásra, mint a személyes érintkezésre. A nemek közötti különbség itt is megfigyelhető: a férfiak 38%-a többet találkozik személyesen a barátaival, mint amennyi időt online kapcsolattartásra fordít, míg ez az arány a nőknél csak 29%.
Átveszi-e az okostelefon a laptop szerepét a munkahelyen?
A világ sok részén a 18-30 évesek körében az áhított eszközök sorában az okostelefonok már megelőzték a laptopokat. Az okostelefonra a válaszadók mint a legsokoldalúbb és legkompaktabb eszközre tekintenek. Ha csak egyetlen eszközt választhatnának, akkor a válaszadók harmada az okostelefont, míg valamivel több mint harmada a laptopot részesítené előnyben.
Amikor a leginkább vágyott munkahelyi eszközre voltak kíváncsiak a vizsgálat során, a legtöbb választás az okostelefonokra esett, megelőzve az asztali számítógépeket. A mobilok az asztali számítógépeknél kétszer, míg a táblagépeknél háromszor nagyobb népszerűségre tettek szert az utóbbi időben.
A „mindig elérhető” generáció számára a felmérések szerint egyetlen mobileszköz – legyen az vállalati vagy személyes tulajdonban levő – elegendő az igényeik kielégítésére. Ez pedig komoly kihívás elé állítja a vállalati eszközök és az információ biztonsága felett őrködő informatikai szakembereket.
Ötből két válaszadó elmondta, hogy vállalatuk szabályzata tiltja a vállalati tulajdonban lévő eszközök nem munkacélú használatát, és háromnegyedük (70%) bevallottan néha megszegi ezeket a szabályokat. Kétharmaduk (66%) úgy véli, hogy a „munkáltatóknak nem kellene nyomon követni alkalmazottaik online tevékenységét, mert semmi közük hozzá”. Az informatikai szakemberek tisztában vannak azzal, hogy sok alkalmazott nem tartja be a szabályokat, de azzal már nem, hogy ez a munkavállalók felét jelenti.