Telekom-vezér: "kemény verseny várható a mobilpiacon”
Kemény verseny várható a negyedik szereplővel bővülő mobilpiacon. A frekvenciák szétaprózása azonban akár a szolgáltatásminőség rovására is mehet - mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója a Computerworldnek adott interjújában.
Hogyan értékeli a 2011-es hazai mobilpiacot és a Magyar Telekom piaci szerepét? – hangzott a Computerworld első kérdése a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatójához.
Christopher Mattheisen: A piac a SIM-kártyák számát tekintve stagnált, a penetráció maradt a 117-118 százalékos szinten. Ezen belül részesedésünket 43,4 százalékról 45 százalékra növeltük. Ezt a pozitív változást többek között a kombinált, azaz a vezetékes, a mobil-, a tévé- és az internet-szolgáltatásokat egyesítő csomagoknak tulajdonítjuk. Mind több ügyfél akar a vezetékes szolgáltatások mellé valamilyen mobilszolgáltatást is igénybe venni, ezért kombinált csomagjaink egyre népszerűbbek.
A kis- és középvállalatok is kedvelik a kombinált csomagokat?
Az üzleti ügyfelek körében különösen a kkv-k nyitottak a kombinált szolgáltatások iránt. Főleg akkor, ha az ajánlat gazdaságilag előnyös számukra. De az is igaz, hogy esetenként nehéz kielégíteni a kis- és középvállalatok igényeit; néha hosszabb idejű szerződéseket kellene kötniük, vagy a hardver kiépítése jelent problémát számukra. Ilyenkor kerülhetnek szóba az eszközvásárlást kiküszöbölő felhőalapú szolgáltatások, mint például a Virtualoso termékcsaládunk, ahol közelítjük az 5000 előfizetést.
Elég lassan érték el ezt a felhasználói számot. Vajon miért?
A felhőalapú szolgáltatások elterjedése más országokban is időigényes. Idő kell hozzá, hogy az emberek megértsék a szolgáltatások lényegét. Körülbelül 3 éve jelentünk meg a Virtualosóval, a felhasználói szám növekedése tavaly kezdett el felgyorsulni, és egy év alatt megötszöröződött.
A mobil széles sáv terjedésével egyre több helyen mobileszközökkel is igénybe lehetne venni felhőalapú szolgáltatásokat. Várható, hogy ezen a területen is hódít a mobil?
Tavaly a magyarországi szélessávú mobilpiac 60-65 százalékkal nőtt. Az átlagos sebesség már alkalmas a felhőalapú szolgáltatásokra. E téren azonban még az extenzív növekedés fázisában vagyunk. Jelenleg külföldön és Magyarországon is csak néhány felhőalapú szolgáltatás indult el, de mindenütt egyértelműen látszik, hogy a használat jelentős része mobileszközökről történik. Az emberek nemcsak irodai és otthoni PC-jükről akarnak hozzáférni az alkalmazásokhoz, hanem bárhol és bármikor, mobileszközükkel is igénybe akarják venni a szolgáltatásokat. A mobilitás iránti igény egyébként ott is megjelenik, ahol nem is gondoltuk volna. A kkv-k például már nemcsak házon belül, egy számítógép képernyőjén akarják saját call centerük menürendszerét programozni, hanem a mobileszközök kis kijelzőjén is. Ez is azt mutatja, hogy nem lehet előre megmondani, melyik szolgáltatás lesz népszerű. A piac olyan fázisban van, hogy sokféle szolgáltatással kell kísérletezni.
Voltak 2011-ben váratlan trendek a hazai mobilpiacon?
Ha kíváncsi a további válaszokra, a Computerworldön a teljes interjút elolvashatja.