Windows Phone: magabiztos kérdőjelek
A másfél éve bemutatott Windows Phone-nal kapcsolatban a Microsoft magabiztos, a felhasználói fogadtatás viszont továbbra sem egyértelmű.
Amikor az idei Mobile World Congressen a Nokia Európáért felelős vezetőjét arról kérdezték, mi lesz akkor, ha nem veszik majd a windowsos telefonjaikat, Victor Saejis azt mondta: nincs B terv. Az okosmobilos eladások terén az utóbbi években komoly kihívásokkal küzdő Nokiához hasonló helyzetben van az új készülékeiken futó szoftver szállítója, a Microsoft is. De ha a maga teljességében nézzük a Windows Phone operációs rendszert, akkor a “nincs B terv” helyett inkább úgy fogalmazhatunk: az okosmobilos piacon elcsukló Windows Mobile után a Windows Phone maga a B terv - ezért kell ezt mindenáron sikerre vinni.
Ez érződött a Smartmobil konferencia erős microsoftos jelenlétén, illetve az esemény kapcsán Magyarországon járt Marc Toumelin szavaiból is. A Windows Phone közép- és kelet-európai marketingjéért felelős szakembere a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: a rendszer sikerességéhez arra van szükség, hogy a partnerek sikeresnek érezzék magukat - gondolva itt szinte minden iparági szereplőre, a készülékgyártóktól kezdve a szolgáltatókon át egészen a fejlesztőkig.
Érdeklődő hazai fejlesztők
A szoftverkészítők egyelőre a kivárás és a finom próbálkozás határmezsgyéjén mozognak. Az IDC és a fejlesztést segítő Appcelerator közös, idei első negyedéves felmérése szerint tavaly tavasz óta egyre többen érdeklődnek a komolyabb ráncfelvarráson is átesett Windows Phone iránt, már a fejlesztők 40 százaléka gondolkodik a platformban. Az iOS 88-89 és az Android 79 százalékához viszonyítva persze ez még mindig nem elég az áttöréshez, de fény az alagút végén.
A Windows Phone Marketplace jelenleg 100 000 regisztrált fejlesztőnél és 70 000 alkalmazásnál tart. A nemzetközi számokból a vártnál magasabb a hazai részesedés: 4000 fejlesztő közel 700 alkalmazással van jelen a windowsos alkalmazásboltban, több itthoni cég pedig komoly sikereket ér el nemzetközi szinten is, főleg a fizetős kategóriában. Ahogy Marc Toumelin mondta: tudásbázisként jóval erősebben van jelen Magyarország a mobilos iparágban, mint amekkora súlya felhasználói piaci tekintetben lehet.
A fejlesztőivel ellentétben a felhasználói számokról egyelőre nem hallani sem hazai, sem nemzetközi sikerjelentéseket. Nem tudjuk pontosan, hogy mennyi Windows Phone-t futtató eszköz van a piacon, azaz mennyi azon felhasználók száma, akiket a fejlesztők ma megcélozhatnak.
Kifinomult integráció vs. átlagfelhasználói igények
A Microsoftnak egy olyan piacra kell belépnie, amelyen a két legnagyobb szereplő felhasználóinak kezét nem engedheti el teljesen. A windowsos számítógépekkel rendelkezők jelentős része ugyanis iPhone- vagy Android-használó, így biztosítani kell ennek a sok tízmillió embernek is a rendszerek közti együttműködést. Emiatt viszont nehéz arról meggyőzni a felhasználót, hogy miért is lesz neki sokkal jobb, ha Windows Phone-ra vált.
A saját platform előnyét a mélyebb integrációban és a mobil-táblagép-laptop közti minél integráltabb élményben látja a Microsoft. Marc Toumelin a hvg.hu kérdésére válaszolva fontos és jó dolognak nevezte azt, hogy alkalmazásaikkal jelen vannak például iPaden is, hiszen ebből is rengeteg embernek van, őket sem szeretnék elengedni. A Microsoft régiós marketingvezetője ugyanakkor azt is elmondta, hogy a teljes élmény, gondolván itt például a teljes értékű Office-ra, egészen biztosan Windows-exkluzív marad.
A kérdés az, hogy a felhasználók az egységesebb élmény kedvéért hajlamosabbak lesznek androidos mobilról vagy iPhone-ról Windows Phone-ra váltani az asztali Windows mellé, vagy inkább az iPhone-hoz igazítják majd asztali rendszerüket. De a pakliban az is benne van, hogy a mélyebb integráció kérdése nem érinti meg az átlagfelhasználókat, akik beérik azzal, hogy alapszinten minden működik a rendszerek között.
A három forgatókönyvből az első és az utolsó sem a Microsoftnak kedvez, az utóbbi főleg azért, mert a jelenleg általuk dominált asztali gépek korszaka leszállóágban van, a poszt-pc éra egyik slágerterületén pedig - táblagép nélkül - egyelőre nem szerepelnek.