Tech hvg.hu 2011. december. 13. 15:05

Apple TV: Amerikában az Apple-é a médiabox-piac harmada

Hobbiprojektnek indult, az Apple TV, azaz a cég internetes médiaboxa mégis kategóriájának egyik legnépszerűbb terméke lett. Idén a mintegy 12 milliónyi eladott „internet a tévén” dobozból négymilliónyi várhatóan Apple-termék lesz.

Még meg sem született a piac igazából, az Apple máris az élre tör – az Apple TV eladási adatai ugyanis messze megelőzik a versenytársak eredményeit.

Ez még nem az Apple okostévé – annak gyártását 2012 februárjában kezdik, jövő nyárra lesz a boltokban, és várhatóan iTV lesz a neve.
 
Az Apple TV néven futó termék egy a tévé alatt levő kis doboz, amely lehetővé teszi, hogy az interneten publikált médiatartalmakat kényelmesen, a házimozin nézzük meg. (És amely a reklámozók szempontjából mindennél fontosabb, hiszen ha kényelmesen, a kanapéról internetezünk, mintha tévéznénk, jóval több időt töltünk YouTube videók nézegetésével, vagy nagyobb eséllyel nézünk meg egy filmet a felhőből tévén, mint számítógépen.) Az Apple TV-vel például letöltés nélkül lehet több ezer film közül válogatni, kölcsönözni és lejátszani, tévéműsorokat nézni vagy fotókat nézegetni. Az AirPlay-alapú tükrözéssel például vezeték nélkül lehet lejátszani a HDTV-n is az iPad 2 vagy iPhone 4S készüléken éppen futó tartalmat, a fényképek pedig automatikusan megjelennek az iCloud fotóadatfolyamában. A remote alkalmazással pedig az iPhone, iPad vagy iPod touch távirányítóvá változtatható, és ujjmozdulattal lehet az Apple TV-t irányítani. 
 

Apple

A Strategy Analytics szerint, melynek adatait az AppleInsider idézi, az Apple a médiabox-piacon jelentős előnyre tett szert a saját hardverrel és platformmal rendelkező cégekkel szemben (Boxee, Iomega és Roku), illetve a merevlemez vendorok (Western Digital vagy a Seagate) médiabox-szolgáltatásaival szemben, és megelőzi az Android-alapú Google TV-t is, melyet a Sony és a Logitech licencel.

Jelenleg az amerikai háztartásoknak csupán nyolc százalékában van médiabox. Ebből a nyolc százalékból azonban 32 százalék az Apple modellje mellett döntött, akik közül 30 százalék fizet elő szolgáltatásokra. Azoknak, akik más gyártótól vásárolták meg a médiaboxot, húsz százaléka fizet a szolgáltatásokért.
 
Az eszközt nyilván akkor érdemes megvenni, ha a szolgáltatások is elérhetőek hozzá – itthon idén szeptember végén indult az iTunes, de a nemzetközi zene-, film-, tévéshow-kínálatból itthon az induláskor csak a zenéhez lehetett hozzájutni. Néhány nappal később a hazai iTunes Store-ban is elérhetővé vált a könyváruház kínálata, majd október vége óta filmeket is lehet kölcsönözni.
 

A Strategy Analytics arra is kitért, hogy az Apple mellett a Roku jelent még kihívást a versenytársaknak, mert a készüléket jóval alacsonyabb áron kínálják, megfizethetőek és vonzóak a fogyasztók számára. Az Apple TV-t eredetileg 229 dollárért lehetett megvenni, de a második generációs készülékeknél a funkciók bővítésével párhuzamosan jelentősen csökkentették az árat is. 99 dollárba kerül a készülék (itthon 31 990 forintért lehet megvenni), amellyel viszont nem csak a saját tartalmakat lehet megnézni, de egy sor – fizetős - Apple-szolgáltatást is igénybe lehet venni.
 
A módszer ugyanaz, mint a Barnes & Noble Nook vagy az Amazon Kindle Fire esetében – maga a készülék viszonylag olcsó, a cél, hogy minél többen vegyék igénybe a fizetős szolgáltatásokat. Ahogy magát a mobiltelefont azonnal elviheti az ügyfél, ha kétéves szerződést ír alá. (Az más kérdés, hogy bár ingyen vagy töredékáron kínálják a készüléket, valójában havi részletekben megfizetik a gép árát.)
Amellett, hogy gyorsan lehet elérni az online tartalmakat, és kényelmesen megnézni, nagy előny, hogy kereshetővé is tették ezeket a tartalmakat. A Google ebben nagy előnnyel bír, bár egyelőre a 2010 nyarán indított projekt finoman fogalmazva sem járt kiugróan nagy sikerrel.
 
Aki kizárólag a netes tartalmakat szeretné megnézni, de a szolgáltatások nem érdeklik, több gyártó is kínálatából is választhat persze olyan médialejátszót, amelyiknek van hálózati csatlakozása is.
 
Az Apple szemszögéből logikus döntés, hogy nem áll meg a kicsi, külső iOS eszköz fejlesztésénél, amely képes együttműködni minden TV-vel, mikor a saját HDTV-jüket is piacra dobhatják – jelentősebb haszonnal. A projektben a Sharp az Apple partnere, és már azt is lehet tudni, hogy az okostelevízió három méretben lesz majd kapható. Van rá esély, hogy ugyanolyan gyorsan szereznek majd piacot, mint azt az okostelefonok és a digitális zene esetében történt.
 
 
 

 


 

hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.