Tech hvg.hu 2011. október. 03. 10:30

Nem mind drága, ami CD

Az Egyesült Államokban sincs maroknyinál több versenytársa az iTunesnak a mainstream digitális zenei szolgáltatások piacán. A nagyobbak: az Amazon MP3, a Microsoft Zune Marketplace, a Rhapsody, a Napster és az eMusic. Itthon még ennél is szűkebb a mozgástér. Aki legálisan zene tulajdonosa szeretne lenni, egyébként is jobban teszi, ha CD-t vesz.  

Ha egy Beatles-rajongónak 2011 október elején felteszik a kérdést, honnan érdemes megvásárolni kedvenc zenekarának dalait, rávágja, hogy csakis az iTunesról – ott ugyanis jelenleg fillérekbe kerül a Beatles összes stúdióalbuma.

Nem tudni, hogy az Apple vírusmarketing-akciójáról van-e szó, azaz így népszerűsítik az itthon újonnan indult szolgáltatását, esetleg adminisztrációs hibát vétettek, vagy az ország hangulatának javítása a cél, de míg Amerikában 149 dollárba kerül a 256 Beatles-szám, itthon 10,99 euróért lehet a stúdióalbumokat megvásárolni.

De ez kivételes eset, az iTunes ugyanis egyáltalán nem olcsó – bár vitathatatlan előnye, hogy létezik, és mostantól Magyarországról is elérhető. Itthon ugyanis nemigen lehet legálisan zenét letölteni – még aki áldozna is pénzt rá, az Amazon zeneáruház vagy a Spotify letöltésre kínált zenei tartalmait magyarországi postacímmel regisztrálva nem tudná megrendelni. Mióta a Songo „átmenetileg” bezárt, átfogó, szolgáltatófüggetlen zeneáruház nincs is nálunk. (A Songo március 31. óta szünetel, a honlapon nyári indulás szerepel, az új tulajdonos szeptemberre ígérte,hogy a új üzemeltetővel és új szolgáltatásokkal újraindul, de ez eddig nem történt meg.)
AP

Az iTunes-alternatíva külföldön

Az Egyesült Államokban az iTunes köreit a Lala üzleti modellje zavarta leginkább – az, hogy a zenét hallgatni vágyók tíz centért vásárolhatták meg a szám meghallgatási jogát (tehát streaminget, nem letöltést vettek), és digitálisan tárolhatták a saját zenei fájljaikat, melyeket bárhol, bármikor meghallgathattak.

Az Apple 2009-ben vásárolta meg a Lalát, de csak azért, hogy néhány hónap elteltével leállítsa a fejlesztéseket, majd hivatalosan is bezárja a szolgáltatást.

Az Egyesült Államokban sincs a mainstream digitális zenei szolgáltatási piacon maroknyinál több versenytársa az iTunes-nak. A nagyobbak: az Amazon MP3, a Microsoft Zune Marketplace, a Rhapsody, a Napster és az eMusic – írja a ZDNet bloggere, aki összehasonlította a különböző szolgáltatásokat.

Az Amazon MP3 és az eMusic kizárólag letöltéseket kínál, nincs egyéb, előfizetéses lehetőség. A Rhapsody és a Napster (illetve az utóbbi tulajdonában lévő Best Buy) az előfizetéses modellben működik, azaz a gyűjteményt meg lehet hallgatni a számítógépen, illetve letölthető másolat Android eszközre vagy iPhone-ra is. Mindezt az iTunes-árak töredékéért.

A Zune Marketplace is előfizetéses szolgáltatás, a Microsoft a "három képernyő és egy felhő" stratégiája szerint. A Zune Pass lehetővé teszi, hogy az előfizető a dalt vagy albumot a számítógépén, az Xbox 360-on, a Windows Phone 7-en vagy Zune HD készüléken játssza le. Bár lehet kapni albumokat is a Zune piacon, de előfordulhat, hogy a felhasználó még az iTunes áránál is borsosabb végösszeget kénytelen fizetni.

AP

Letöltés vagy CD?

A köztudatban az szerepel, hogy a CD-k drágák, a digitális letöltés jóval kedvezőbb árú, és egy tipikus albumnál tízdolláros átlagárral számolhatunk. A valóság azonban ennél valamivel bonyolultabb.

Először is, a digitális album nem tíz dollár - 12,16 $ az iTunes Store-ban, 10,52 $ az Amazon MP3-ban és 8,22 $ az eMusic-tagok számára, akik további kedvezményeket is kapnak, ha havi előfizetéses csomagot választanak. Ha nem számítjuk bele a dupla CD-csomagot, az átlagos albumár 9,85 $ volt az iTunes-on, 8,06 $ az Amazonon és 6,35 $ az eMusicon.

A kutakodás egyik nagy meglepetése, hogy már nem az iTunes a legdrágább digitális zenei szolgáltatás az albumok letöltése alapján. A Microsoft Zune Marketplace-én a lemezárak még az iTunes-énál is magasabbak. (Az egyes számokért közel ugyanannyit kell fizetni.)

A végkövetkeztetés: előfordulhat, hogy érdemesebb CD-t venni a digitális letöltés helyett. Az esetek negyedében az albumok CD-n olcsóbbak (és jobb  a hangminőség), mint ugyanannak a hanganyagnak a letöltéses, tömörített verziója - MP3 vagy AAC formátumban. A CD-k még mindig felháborítóan drágák a legtöbb kiskereskedelmi üzletben. De az interneten már a CD-árak is csökkentek, méghozzá olyan szintre, hogy fel tudják venni a versenyt a digitális letöltésekkel. Az Amazonon olcsóbban lehet a CD-t megvenni, mint amennyiért az Apple-től le lehet tölteni ugyanazt az albumot. Magyarországra nem minden terméket szállítanak ki, de érdemes megnézni a német vagy a brit kínálatot is, mert országonként eltérőek a szállítási feltételek is – Németországból gyakran ingyenes a kiszállítás Magyarországra.

A legszélsőségesebb példa egy Bob Dylan dupla album, a 1962-1964-es Demos Witmark. A 47 számot tartalmazó dupla CD-ért az iTunes, az Amazon MP3, a Napster és a 7Digital egyaránt 19,99 dollárt kér. 18,99 dollár a Rhapsodynál, 21,00 a Zune Marketplace-en. De a CD-verziót 12,71dollárért meg lehet kapni az Amazonon ingyenes kiszállítással, egy hét számot tartalmazó bónusz CD-vel – ezeket nem lehet letölteni.

A szolgáltatások használata

Akinek van iPodja, iPhone-ja vagy iPadje, mindenképpen használja az iTunes szoftvert, hogy naprakészen tartsa a készülékét. Ha pedig megadja a bankkártyaszámát az iTunes üzletnek, az Apple a lehető legkényelmesebbé teszi a vásárlást. Egyszerűen csak a kívánt szám vagy album „Buy” gombjára kell kattintani. Aki ezt teszi, a zene egyenesen az iTunes könyvtárba töltődik le, amit aztán szinkronizálni lehet az iPoddal vagy iPhone-nal. Ezért a kényelemért majdnem mindig prémium árat fizet a felhasználó. Ráadásul az egyetlen lehetőség, hogy az Apple-től online vásároljon zenét, ha az iTunes szoftvert használja, ami lassabb a böngészőnél és Windows PC-ken nem viselkedik mintapolgárként. (A ZDNet bloggere egy másik bejegyzésében részletes nem hivatalos leírást ad ahhoz, hogyan kell az iTunes 10 beállításait módosítani, hogy jól használható legyen.)

Amazon: alacsonyabb árak

Az Amazon MP3 store 2008 januárjában indult az Egyesült Államokban. Kínálata jelenleg megegyezik azzal, amit az iTunes ajánl, de általában olcsóbb. A vizsgált 19 album közül, amely mind az Amazonon, mind az iTunes store-ban elérhető volt, 11 volt olcsóbb az Amazonnál, és hetet azonos áron kínált a két cég. Egyetlen esetben volt az iTunes olcsóbb az Amazonnál. Dalonkénti vásárlás esetén jóformán nincs különbség a két cég között: harmincból 28-at kínáltak ugyanannyiért.

AP
Az Amazonnál viszont nem kell semmiféle extra szoftvert installálni, csak egy böngészőre van szükség a letöltéshez, ha valaki az Egyesült Államokban él. A rendszer elsőrangú keresője lehetővé teszi, hogy könnyedén összehasonlítsa a CD-k és a digitális formátumok árát. A letöltés egyszerű, Windows- és iTunes-könyvtárakban egyaránt elegánsan működik.

Ráadásul az Amazon állandóan akciókat is kínál, ami az iTunes-on nincs. Nem lehetetlen vadonatúj albumot vásárolni 1,99 dollárért, gyakran belebotlik az ember 3,99 dolláros ajánlatba a premier napján, hogy aztán az ár a 7,99–9,99 dolláros normál árrá alakuljon két nappal a speciális ajánlat után.

Ha az Amazon szolgáltatása elérhető lesz Magyarországon, mindenképpen érdemes lesz majd ellenőrizni az árakat, mielőtt bárki bármit vásárol az iTuneson.

Némi zene itthon

dalok.hu (magyar zenéket kínáló, non-profit internetes zenei portál)

deep.hu (független vagy progresszív popzene, az elektronikus vagy kevésbé elektronikus tánczene)


digitalia.hu (kulturális műveket publikál és értékesít internetes bankkártyás fizetéssel és letöltéssel)
 

korlatlanzene.hu  (az egyik telefonszolgáltató üzemelteti)

 

zenewebshop.hu
(zene, ruha, ajándéktárgy és jegyrendelés)

eMusic: tagoknak nagyszerű árak

Ugyanez vonatkozik az eMusicra is. Vásárolni csak akkor lehet, ha valaki tagként regisztrál – ennek költsége havi 11,99 dollárról indul, de 79,99 dollárra is felkúszhat. A tagsági díj függvényében adott számú számot lehet letölteni havonta, de bónuszokkal is honorálják a hűséges tagokat. Az albumok ára széles skálán változik, de legalább harminc százalékkal olcsóbb átlagosan az iTunesnál. A ZDNet nyolc albumra keresett rá, ezeket az iTunes 9,99 dollárra árazta be, míg az eMusicnál 5,88 és 6,99 dollár között lehet megkapni.

Aki nem használja fel a havi keretet, nem viheti magával a következő hónapra – elvész. Ha pedig a hónap elején kitölti a keretét, várnia kell, míg a következő hónap elkezdődik. Egy-egy tranzakció kedvéért nem lehet megemelni a havi keretet – öt és harminc dollár közötti csomagokat lehet vásárolni, melyek 90 napig érvényesek.

Ki a letöltött tartalom gazdája?

Steve Jobs egyszer azt mondta, hogy az emberek birtokolni akarják a zenéjüket, nem bérelni. Jó lenne, ha ezt az iTunes Store és a versenytársai is figyelembe vennék. Mert aki ma egy szám vagy egy album letöltéséért fizet, attól még nem lesz a hanganyag gazdája – igencsak korlátozottak a jogai. Érdemes egy pillantást vetni az iTunes felhasználói feltételeire, különös tekintettel az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségére az Apple részéről. De az Amazon is a letöltött tartalom használatáról ír, nem a birtoklásáról – ráadásul jó néhány megkötéssel. Nem kevésbé szigorú az eMusic sem.

Hogy mi ebből a tanulság? Aki igazán saját zenét szeretne, jobban jár, ha CD-t vesz; még az is lehet, hogy kevesebbet kell érte fizetnie, mint ha letöltené.
Hirdetés