Egy hete indult el a Facebook chatbe integrált VoIP szolgáltatása, mellyel a közösségi oldal felhasználói ingyen hívhatták fel egymást.
Az amerikai T-Mobile és a Vivox cégek által fejlesztett, Bobsled nevű kiegészítőt bárki telepíthette a facebookon, és ezzel használatba is vehette az ingyenes telefonszolgáltatást. A tesztüzemben egyelőre csak a közösségi oldalon belül működött a hívásindítás, de a fejlesztők tervei között szerepel, hogy alkalmassá tegyék a szolgáltatást vezetékes és mobiltelefonok hívására is. Ha ez megvalósulna, az komoly konkurenciát jelentene a a legnépszerűbb internetes telefonszolgáltatónak, a Skype-nak.
A Bobsled kiválóan működött az elmúlt napokban, gond nélkül hívhattuk fel azokat a facebook ismerőseinket, akik telepítették a szükséges kiegészítőt, és jelezhettük beszélgetési szándékunkat azoknak, akik még nem tették meg ezt. A szolgáltatást hangpostával is felruházták, az offline felhasználóknak a hagyományos üzenet vagy email helyett hangüzenetet is hagyhattunk. A tesztidőszakban csak az Egyesült Államokban élő felhasználók vehették igénybe a szolgáltatást, de ezt nem volt különösebben nehéz kijátszani.
Közösségi aggályok
Tegnap azonban minden előzetes jelzés nélkül a T-Mobile bejelentette, hogy meghatározatlan időre szünetelteti a szolgáltatást. A hírek szerint erre a Facebook vezetői kérték a céget, arra hivatkozva, hogy a VoIP kliens megjelenésében nem különül el eléggé a közösségi oldal megjelenésétől, így a felhasználók azt hihették, hogy a Bobsled a facebook szolgáltatása, holott azt egy külső cég nyújtotta. A T-Mobile közlése szerint önként szűntették be a szolgáltatás működését, nem volt külső nyomás a Facebook részéről. A szolgáltató a folytatásról egyelőre nem nyilatkozott.
Csak bízhatunk a Bobsled, vagy más facebookos VoIP megoldás elindulásában, mivel ez komolyan felkavarhatná az internetes telefonszolgáltatások állóvizét, és megingathatná a Skype egyeduralmát. Ugyanis a Skype mintegy 650 millió regisztrált felhasználójából alig több mint 50 milliónyian használják rendszeresen a szolgáltatást, addig a Facebook 600 millió tagjának túlnyomó többsége legalább hetente belép a közösségi oldalra.