Tech hvg.hu 2011. március. 31. 14:31

Berényi Konrád: Senkinek sem késő belépni a közösségi térbe

Folytatjuk a közelgő HVG online marketing szeminárium kapcsán elkezdett interjúsorozatunkat. Ez alkalommal Berényi Konráddal, az Onlinemarketing blog írójával és két hasonló témájú szakkönyv társszerzőjével beszélgetünk.

 

Millok Tamás

Szurop István: A blogjában egyszer azt írta, hogy a közösségi média nem szükségszerűen az internet. Mit is értünk akkor közösségi médián?

Berényi Konrád: A blogban egészen pontosan arról írtam, hogy a közösségi média kampány nem kizárólag az interneten folyhat. Sőt, nagyon sok olyan hagyományos média és online médiaeszköz van, amelyet fel tudunk használni egy ilyen kampányban. Hiszen rendszerben kell gondolkozni, és valamilyen mixet kell alkotni, hogy valóban hatékonyak legyünk. A közösségi média egyébként olyan szolgáltatásokat jelenthet, ahol a felhasználóknak lehetőségük van saját tartalmak generálására, saját vagy máshonnan származó tartalmak megosztására és az önkifejezésre. Az ilyen megoldások jellemzően az interneten valósultak meg, ezért lehet az, hogy a közösségi média kampányokat is elsősorban az interneten tudjuk manapság elképzelni.

A hazai online közösségi média két meghatározó színtere a Facebook és az iWiW. Az előbbi tavaly év végén lekörözte az utóbbit (a napi egyedi látogatószámot alapul véve). Végleg tarol a Facebook, illetve mi lesz az iWiW sorsa?

De jó lenne ezt tudni! A tendencia mindenestre azt mutatja, hogy a Facebook nyer, az iWiW veszít. De vannak olyan mozgások is, amelyek ezt nem teszik kötelező pályává: a Facebook növekedése bár megállíthatatlan, de már nem fog sokáig tartani. Várhatóan beállítja az iWiW "méretét", a bő 4,5 milliós hazai felhasználói számot. Tény, a Facebookon aktívabbak az emberek, többen használják napi szinten. Ugyanakkor az iWiW-nek vannak olyan megoldásai, amelyek miatt mégsem törlik magukat tömegével a felhasználók. Így potenciális lehetősége nagyon sokáig megmarad az iWiW-nek arra, hogy ismét középpontba kerüljön. Sajnos a mostani egyébként pozitív változások fájóan későn történnek meg, az iWiW egyelőre követő, ami vesztes helyzet. Hogy ez meg tud-e változni, sok tényezőtől függ. Én mindenestre még nem temetném a hazai szolgáltatást sem.

A többi kisebb szereplőt (pl. MyVip, Network.hu, Twitter stb.) érdemes-e figyelembe vennie egy vállalkozásnak online médiastratégiája kidolgozásakor, másképpen van-e közösségi élet a Facebookon és az iWiW-en kívül?

Természetesen van élet a Facebookon kívül. De a közösségi médiaszolgáltatások között nemcsak a kapcsolati háló jellegű szolgáltatások a fontosak, hanem a tartalommegosztó szolgáltatások is (pl. YouTube, Videa). Márpedig ezen a piacon másoknál vannak a nyerő lapok. A Twitter tipikusan határeset: részben kapcsolati háló (hiszen be kell jelölnünk azokat, akiket követni akarunk, és bennünket is bejelölnek), de mégis elsősorban tartalommegosztó. A blogok, videómegosztók szintén fontos szereplői a közösségi médiának. vagyis sok esetben más terepen versenyeznek, mint a Facebook. Másrészt a hazai "második vonal" helyzete sem tipizálható. A MyVip látogatói köre olyan felhasználókat takart, akik könnyen váltanak: a tinik már internetes bennszülöttek, ők nem ragaszkodnak egyik vagy másik szolgáltatáshoz, ha változik a divat. Egyébként pont ezért az sem kizárt, hogy pár év múlva a Facebookot fogják tömegesen otthagyni, és mennek majd tovább valami olyan helyre, ami lehet, még nem is létezik. Ezzel szemben a Network.hu felhasználói öregebbek, ragaszkodóbbak. A Network.hu ráadásul olyan szolgáltatást nyújt, amihez hasonlót ilyen formában sem a Facebook, sem az iWiW nem tud biztosítani. Tehát míg a MyVip esetében kicsi esélyt látok a talpra állásra, addig a Network.hu sokkal inkább képes lehet megtartani a felhasználóit.

Vajon elkéstek azok a vállalkozások, amelyek még nem kapcsolódtak be a közösségi médiába? Mit mondjon egy marketingért felelős vezető a főnökének, hogyan győzze meg a közösségi média hasznáról?

Belépni még egyáltalán nem késő, de egyáltalán nem biztos, hogy kötelező. A közösségi média nem egyszerűen egy újabb eszköz. A közösségi média minőségében más, mint az eddig megszokott csatornák. Ez azt jelenti, hogy míg az eddigi marketing folyamatokban a közlési irány jobbára egyirányú volt (hirdetőtől a fogyasztó felé), addig a közösségi médiában ez egy kétirányú folyamat: azonnali és nyilvános visszajelzéseket kapunk a fogyasztótól is, ráadásként párbeszédet kell folytatni. A hazai cégek egy része sajnos sem belső kultúrájában, sem gyakorlatában nincs felkészülve arra, hogy a fogyasztóival intenzív párbeszédet folytasson. Számukra egyáltalán nem való a közösségi média. Előbb meg kell tanulniuk kommunikálni... De ha a cég képes ilyen kommunikációt folytatni, akkor érdemes belépni a használók közé. Nem lesz persze ettől azonnal minden jobb, nem kezdenek el majd ömleni a megrendelések, de a közösségi részvétel hosszabb távon sok előnnyel jár. Egyrészt minőségileg javulhat a kommunikációnk, másrészt olyan szóbeszéd marketingtechnikákat kezdhetünk el használni, amikre eddig nem volt lehetőségünk, végül akár a termékfejlesztésben is segítségünkre lehetnek a bennünket megszerető felhasználók. Ugyanakkor hibának tartom, ha a közösségi média alkalmazásával hirtelen leállunk a hagyományos marketingeszközök használatával.

Hogyan mérhető a közösségi médiatevékenység sikeressége? Hogyan lesz üzlet a like-okból és a követőkből?

Én abban hiszek, hogy tervezés nélkül semmilyen tevékenységet nem szabad folytatni. A tervezés első lépése pedig a célok meghatározása.  Márpedig ha mérhető célokat határozunk meg, akkor annak elérése nyomon követhető. Így a sikeresség sem kérdés: ha a célok teljesülnek, jók vagyunk. Ez persze nem válasz arra, hogy a követők, like-olók mit tesznek hozzá a profitunkhoz. Azt kell mondjam, rövid távon keveset. A like-olók, a követők jelenleg még inkább cölöpök, olyan cölöpök, akikre majd utat építhetünk: velük, az ő segítségükkel tudunk hatásokat elérni. Például rövid idő alatt egyszerre sok emberhez eljuttatni számunkra fontos és a közösség tagjai számára érdekes híreket. Cégenként különböző megoldások azok, amelyek majd üzleti eredményeket fognak hozni. És lesznek olyanok, akiknek nem fog sokat segíteni ez az eszköz, míg mások ezen fognak meggazdagodni. E tekintetben tehát nincs sok különbség a hagyományos marketing-megoldásokhoz képest. Végül is a tévéhirdetés sem való minden cégnek, és a keresőhirdetésekkel sem lehet megoldani minden hirdetési igényt.

Milyen tanácsokat adna azoknak, akik most kezdenek hozzá?

Tanuljanak, nézzék meg, mások mit csinálnak, tervezzenek és merjenek belevágni. És ne csak és kizárólag a Facebookot használják, ismerjék meg a blogokat, a Twittert és a többi szolgáltatást is. Bátran kísérletezzenek!

Végezetül, a hazai közösségi médiakampányok / - programok közül tudna említeni példaértékűt, esetleg saját kedvenceket?

Ha Facebook, akkor a kedvenceim a hazai mobil-kommunikációs cégek. Azt gondolom, nagyon jól sikerült megfogniuk, mit és hogyan érdemes csinálni, ráadásul kellő intenzitással is használják ezt a csatornát. Ha integrált közösségi médiamegoldás, akkor már kicsit bajban vagyok, ilyenből nem tudok példaértékűt mondani. De talán ez nem akkora baj, hiszen még jobbára a tanulás fázisában vagyunk.

A HVG online marketing szeminárium weboldala kattintva elérhető.